Skip to main content

Disse 14-åringene driver bakeri på Ringstabekk

HEKTISK: Lunsjen er en hektisk tid for bakeriet. Fra venstre: økonomisjef Sondre Rogne, bakeriansatt Nicolai Moholt, bakerisjef Johanne Aarflot, daglig leder Kristian Romen og markedssjef Anette Enger Evensen.

Aktiviteten i kjøkkenet er høyt og alle jobber aktivt. Hele denne uken har 14- åringer på Ringstabekk ansvar for en fulltids bedrift.

– Det er veldig travelt her nå. Lunsjtiden er en viktig tid på døgnet, sier daglig leder i bedriften, Kristian Romen (14) fra Ringstabekk.

Vi møter ham sammen med økonomisjef Sondre Rogde, markedssjef Anette Enger Evensen og personalsjef Victoria Bakken Heyerdahl.

LES OGSÅ: 40 gode ideer for fremtiden

Fra lekser til bedrift

Akkurat denne uken har nemlig 75 elever ved Ringstabekk skole byttet ut lekser og timer med en hverdag som skal ligne mest mulig på det virkelige arbeidslivet.

 

JOBBING: Bakeriansatt Sigurd Bergsli t.v. og daglig leder Kristian Romen synes det er artig å jobbe som om de var i det virkelig næringslivet denne uken.

De driver et fulltids-spisested – med kantinedrift på dagtid og restaurant på kveldstid. Med hører virksomheten hører også skiprepp, barnepass og disko for fremtidige elever fra Jar, Grav og Stabekk barneskole.

De første starter arbeidsdagen 0700 om morgenen i bakeriet. Bedriftens «ansatte» er satt sammen etter mønster av et vanlig arbeidsliv. Lærerne utgjør styret i bedriften.

LES OGSÅ: Asker-elever vant med lys idé

Søkte på jobbene

Elevene søkte på jobber og en ekstern konsulent utenfor skolen valgte ut ledergruppen.

Denne gruppen plukket så ut avdelingslederne, som i sin tur satte sammen sine ansatte.

– Det er en god erfaring å ta med seg. Jeg synes det er artig å organisere og sette sammen folk på en god måte, og så legge til rette for at de får best mulige arbeidsmuligheter, sier daglig leder Romen.

Søkning til jobber, planlegging og organisering tok et par uker. Mandag denne uken var så den første dagen med bedriften. Og de lærte også at ikke alt går som planlagt i det virkelige livet.

– Vi opplevde blant annet at noen spesielle snurrer med kylling, ble veldig raskt utsolgt. Det førte til at vi måtte på butikken og kjøpe mer kylling, forteller Romen.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.