Skip to main content

Digitale sprell gir unikt samarbeid mellom elever og næringsliv

GØY: Kristoffer Grude, Magnus Brynsrud, Katja Bakker og Celine Breivik, sammen med rektor Hans-Marius Christensen, avdelingsleder Anne Lise Kristiansen Toft og masterstudent Sissel Naustdal.

Digitale sprell mellom 8-klassingene på Hundsund og konsulentene i TerraMar inspirerer flere skoler og bedrifter i Bærum til å forsøke det samme.

Samarbeid mellom skole og arbeidsliv har stått på agendaen til Bærum kommune og Bærum Næringsråd i en årrekke. På Hundsund skole mener de nå de har funnet en prosjektbasert metode som er både morsom og med høy læringseffekt.

– Vi lærte mye mer med denne metoden enn ved vanlig undervisning. Og så er det mer action og gøy å jobbe i grupper og skape resultater sammen, forteller fire av dem som deltok i «Digitale sprell – prosjekt som arbeidsform» sist skoleår.

– Vil jobbe mer i prosjekt

Mer enn 70 prosent av Norges verdiskaping skjer i dag i prosjekt som arbeidsform. Det er av betydning for morgendagens arbeidstagere.

– Vi vil helt sikkert få god nytte av det vi har lært senere i livet, og skulle gjerne jobbet mer i prosjekt også i den videre undervisningen, forteller Katja Bakker, Celine Breivik, Magnus Brynsrud og Kristoffer Grude.

Klassekameratene er blant de 120 8-klassingene som deltok i skole-arbeidsliv-prosjektet på Hundsund i fjor. Over 80 prosent av elevene har rapportert tilbake at prosjektet var lærerikt. Også lærerne er begeistret – og konsulentene i TerraMar kaller satsingen en stor suksess.

– Vi har bevist gjennom to år at en slik samarbeidsmodell mellom skole og næringsliv er gjennomførbar, effektiv og til det beste for elevene og lærerne. Vi anbefaler på det sterkeste at modellen rulles ut i et bredere nedslagsfelt, flere steder i Bærum og gjerne i landet for øvrig, sier TerraMar-sjef Pierre Henry Bastviken.

Det samme mener skolesjefen i Bærum:

– Dette er et svært interessant læringsprosjekt, som blant annet skal hjelpe flere elever i 8. klasse til iallfall å utsette bortvelgelsen av realfag – og kanskje også velge det til slutt, sier Øyvind Wee.

Sammen med Anne Lene W. Hojem, leder for kommunens sektorutvalg for barn og unge, og næringsrådets direktør Ane Maria Mjaaseth, håper han flere skoler vil adoptere det samme opplegget kanskje allerede fra i høst.

To nye skoler i høst?

Bjørnegård og Rykkinn vurderer dette nå, etter et informasjonsmøte i Bærum rådhus onsdag.

Samarbeidspartnerne deres er klare, hvis lærerne og foreldrene gir grønt lys: Simulasenteret på Fornebu vil gjerne inngå en samarbeidsavtale med Bjørnegård, og Telenor vil til Rykkinn.

Flere har fått øynene opp for skole-arbeidslivssatsingen i Bærum, blant andre to masterstudenter som skal skrive oppgave om dette.

– Vi skal følge prosjektet og se hva slags læringseffekt man får ut av dette undervisningsopplegget og bruken av prosjektarbeidsmetoden SCRUM, forteller Sissel Naustdal i konsulentfirmaet Humanpotential.

Kick-off for årets Digitale sprell på Hundsund skjer mandag 20. oktober, med kick-down og presentasjoner fredag 7. november.

– Vi fortsetter mye i det samme gode sporet fra før, men vil at oppgavene i år skal romme kompetansemål fra flere fag enn norsk og matte, som fikk dominere i fjor. Det er viktig å jobbe tverrfaglig, mener nytilsatt rektor Hans-Marius Christensen.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.