Skip to main content

Dette er Skandinavias flotteste bil

PRISVINNER: Svein Thore Fossheim er nå på vei til Danmark for å vise bilen. Deretter skal den settes på et privat museum i Sverige.
PRISVINNER: Svein Thore Fossheim er nå på vei til Danmark for å vise bilen. Deretter skal den settes på et privat museum i Sverige.

Asker-mannen Svein Thore Fossheims Plymouth-36 «Emotion» er kåret til «Skandinavias flotteste bil». Hele fem priser innkasserte han under Oslo Motor Show på Lillestrøm i helgen.

Se flere bilder ved å bla i bildekarusellen i toppen av artikkelen.

– Dette har vært helt vilt, det er kjempemoro, sier en glad Svein Thore Fossheim (51), som allerede er på vei til Danmark med Emotion for å delta i Scandinavian Motor Show.

Foruten prisdrysset i helgen har han deltatt på elleve treff og vunnet 25 skandinaviske priser siden påske.

– Min visjon med prosjektet «Emotion» har vært å skape en av verdens vakreste biler, sier han.

– Jeg vet ennå ikke helt hvor dette vil ende. Jeg er utrolig stolt over interessen for bilen.

Tidløs stil

Den amerikanske Plymouthen fra 1936 kjøpte Fossheim i Sverige for syv år siden, fikk den strippet helt ned og bygget opp igjen fra bunnen av.

Alt det tekniske er topp moderne med blant annet ny motor; Chevrolet 350, servostyring, skivebremser og en rekke finesser, som fjernstyrt døråpner og luftfjæring. Særegne originale detaljer er nennsomt bevart, som lyktene og de spesielle dørhengslene.

– Det har vært viktig for meg å beholde bilens identitet og jeg har styrt unna flammelakkering og rødfarger som det er mye av i miljøet, sier Fossheim.

– Jeg ville at fargevalg og interiør skulle være elegant og tidløst, og den skulle være like fin utenpå, innvendig, over og under, forteller han.

Et samarbeidsprosjekt

Ideen og designet er Svein Thore Fossheims egne, men det er karosserimaker Tommy Meek (28) og broren, lakkerer Frederik (23), som har utført mesteparten av arbeidet. I fire år har de samarbeidet om bilen og han får ikke fullrost guttene nok.

– Uten den gode kjemien vi har opparbeidet og den lidenskapen de legger for dagen, hadde det ikke vært mulig å få bilen slik jeg ønsket, sier Fossheim.

– Arbeidet de har utført, er kvalitet tvers igjennom. Det skal ikke være mulig å finne en eneste feil på bilen, sier han.

Til daglig jobber Fossheim som Key Account Manager i The Walt Disney Company i Oslo.

– Mye av erfaringen min fra jobben har vært avgjørende for å få denne visjonen til å bli virkelighet. Og egentlig er alt bare moro. Jeg bare leker jeg.

Les flere nyheter fra Budstikka.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.