Skip to main content

Det startet med møkk – i år vil brødrene selge for millioner

FASTE ASKER-KUNDER: Timmie Haugerud (28) fra Nesbru er en av de faste kundene hos brødrene Thomas (i midten) og Philip Granvang.
FASTE ASKER-KUNDER: Timmie Haugerud (28) fra Nesbru er en av de faste kundene hos brødrene Thomas (i midten) og Philip Granvang.

To Asker-brødre ble gründere fordi de ville gjøre det enklere å rengjøre staller for møkk. I år vil de selge for millioner. Rundt 20 prosent av selskaper starter slik, sier NHH-professor.

De to brødrene i nettbutikken og den fysiske butikken Smart Stall i Asker fikk ros av Virke-sjef Ivar H. Kristensen i Budstikka torsdag.

Philip Granvang og broren Thomas ønsket å gjøre rengjøring av staller enklere.

De laget en helt ny maskin som kunne skille flis fra møkk for å effektivisere den såkalte «møkkingen».

Det ledet til nettbutikk med utstyr som kunne løse problemer for hest og rytter. Nå har de også fysisk butikk.

20 prosent starter slik

Professor Tor W. Andreassen ved Handelshøyskolen i Bergen har innovasjon som spesialfelt.

Han sier brødrenes originale motivasjon faller inn i en kategori rundt 20 prosent av oppstartsselskaper befinner seg i.

– Alle nye produkter eller tjenester starter i utgangspunktet med et behov som kan være uttalt eller latent. Våre erfaringer og tall tilsier at rundt 20 prosent av nye selskaper starter ved at gründerne etablerer enten helt nye løsninger eller produkter, sier professoren.

– Resten av innovative selskaper som etableres ønsker enten heve kvaliteten på produkter eller tjenester som allerede eksisterer, sier Andreassen.

LES OGSÅ: - Næringen må følge godt med

 

INNOVASJON: All innovasjon starter med et behov, sier NHHs Tor W. Andreassen.
INNOVASJON: All innovasjon starter med et behov, sier NHHs Tor W. Andreassen.

Ga mindre risiko

– Nettbutikk ga minst risiko i starten samt billigere drift. Man kan se på det som et prøveprosjekt i starten med liten risiko, mener Thomas Granvang.

– De fleste innovasjoner og oppstartsbedrifter går ut av markedet etter kort tid, fremholder NHH-professor Andreassen.

En vesentlig årsak er at de ikke har gjort grundige markeds- og brukerundersøkelser. Resultatet da er at de flopper og går konkurs, sier NHHs Andreassen.

LES MER: Solgte seg ut i 2015 - nå er Enklere Liv konkurs

Vil selge for millioner

– De fleste gründere har vel tenkt tanken om konkurs. Vi er ikke særlig bekymret for fordi vi er opptatt av å drive sunt, sier Thomas Granvang.

– Vi har ingen gjeld og vi solgte for over én million kroner i 2017 med et utvalg på rundt 30 ulike produkter. I dag har vi hundrevis av produkter, og satser på å doble omsetningen i nettbutikken til  to millioner i år. I den fysiske butikken  regner vi med å selge for én million, sier Granvang.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.