Skip to main content

– Det betyr lite om jeg vinner

MAMMA: Beate Sneve Larsen (36) med yngstesønnen Sebastian (7 md.) på fanget. –Det er så mange «fruer» i bloggverden, "Komikerfrue", "Fotballfrue" og "Treningsfrue". Så da får jeg være «Bærums-frue», tenkte Beate da hun startet å blogge for et halvt år siden.

Tina og Beate forteller åpent om hverdagene sine for tusenvis av lesere hver dag. Men bloggpris ble det dessverre ikke.

– Det er gøy å komme inn i et sånt styr så tidlig. Jeg har jo bare blogget i seks måneder, sier Beate Sneve Larsen (36) fra Blommenholm.

Bloggen «Perfektbærumsfrue», som har 7.000 ukentlige lesere, var nominert til «Årets mammablogg» av nettstedet Mammanett.

Der kjempet hun og "Ønskemamma" fra Bekkestua, sammen med store bloggnavn som Komikerfrue og Casa Kaos, om å ha Norges beste foreldreblogg.

På bloggen sin skriver Tina Avantis Johnsen om sine vinnersjanser: De største er størst, og det er helt ok. Så den konkurransen kan ikke Ønskemamma tenke mer på.

Fredag formiddag ble det klart at Casa Kaos vinner prisen som beste mammablogger i 2014. Prisen for beste pappablogger går til Superpapsen, Ole Morten Knudsen.

Casa Kaos, med sin "bak fasade"-blogg om hverdagslivet til familien til Marte Frimand-Anda, har etterhvert etablert seg som et av Norges største bloggnavn uansett genre.

Juryen sier blant annet dette om Casa Kaos: Felles for Martes innlegg er at de er reflekterte og at hun tar opp relevante temaer rundt morsrollen uten «å vise pekefingeren.

- Må bjuda på

«Perfektbærumsfrue», som er full av humor og selvironi, viser alt Beate Sneve Larsen fra Blommenholm mener hun selv ikke er.

Som hun skriver: «Kan en gjennomsnittlig tobarnsmamma klare å lære alt som skal til for å bli en perfekt Bærums-frue? Lære alle mammatriksene, koneegenskapene, treningstipsene og få til det perfekte interiørhjemmet?»

– Noen ganger skal leserne le av meg, andre ganger med meg. Det gjelder å «bjuda på», sier tobarnsmoren som bestemte seg for å begynne å blogge da Sebastian (7 md.) kom til verden – «for å holde de små grå ved like».

36-åringen mener nordmenns uttalte klisjeer om bæringer ikke stemmer.

– Alle har en mening om Bærum, og selv om det finnes stereotyper her også, så er 99 prosent av bæringene alt annet enn klisjeen om «Bærum–Blærum». Noen streber etter å være perfekte, men går man etter i sømmene, så er det få som er det, sier hun.

Ønsker å bli mor

Tina Avantis Johnsen (41) fra Bekkestua var også nominert til bloggpris for 2014.

Hun skiller seg ut fordi hun ikke er mamma, men har et inderlig ønske om å bli det. Hun er singel, men lengter etter et eget, biologisk barn. Derfor går hun via den danske storken, og har blogget om prosessen i litt over ett år.

– Bloggen handler om det viktige valget, den vanskelige etikken og de mange tankene. Dette kan være et omstridt tema, og det snakkes ikke høyt om dette. Det er hyggelig at juryen har lagt merke til det, sier hun.

Johnsen er til vanlig psykolog og fysioterapeut, og har ingen ambisjoner om hverken å vinne prisen, eller å bli blogger på heltid. Men fokus på temaet er hun glad for.

Da den populære Komikerfrue skrev på bloggen sin at hun håper Ønskemamma vinner prisen for «Årets mammablogger 2014», gikk Ønskemammas lesertall til værs. Fra å ha 500 lesere på hvert innlegg, hoppet tallene til 5.000 over natten.

– Det betyr lite om jeg vinner prisen eller ikke, men det er all right at noen kommer til å lese innleggene mine, sier Johnsen.

Engasjerer mange

Bloggprisens jury består av redaktør Ellen Arnstad, sosiale medier-ekspert Hans Petter Nygård, blogger Johanna Grønneberg Mesa og journalist Anette Snarby.

– Det er hyggelig at vi har fått så mange gode og varierte foreldrebloggere de siste årene. Mange fokuserer på helt andre verdier enn de tradisjonelle rosabloggerne. Her er barna og hverdagen i fokus, noe som engasjerer mange i samme situasjon, sier Elisabeth Lofthus, redaktør i Mammanett, til Budstikka.

LES FLERE KULTURNYHETER I BUDSTIKKA HER.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.