Skip to main content

Denne gjengen selger jakker over hele verden

LYSAKER NESTE: Norrøna-sjef Jørgen Jørgensen gleder seg til å flytte til Granfos Næringspark – her sammen med Bjørn Fjellstad (f.v.), Espen Engelstad, Brad Moren og Nina olufsen.BEGGE FOTO: KARL BRAANAAS
LYSAKER NESTE: Norrøna-sjef Jørgen Jørgensen gleder seg til å flytte til Granfos Næringspark – her sammen med Bjørn Fjellstad (f.v.), Espen Engelstad, Brad Moren og Nina olufsen.BEGGE FOTO: KARL BRAANAAS

Raskt voksende Norrøna på Hvalstad selger sports- og fritidsklær og utstyr for snart en halv milliard kroner. Nå er femte generasjon klare som produkttestere.

– Mathilde (9) og Josefine (7) skal teste ut den første barnekolleksjonen vår, som lanseres i august. Jeg håper jo at minst én av dem en dag vil jobbe her i bedriften. Men bare hvis de har lyst, smiler pappa Jørgen Jørgensen.


40-åringen fra Jar har eid og ledet Norrøna siden 2005 – slik faren, bestefaren og oldefaren har gjort før ham. Og nå har han satt en skikkelig milepæl i familiebedriftens 85 år lange historie.

 

LES OGSÅ:

Tidenes rekordår

2013 ble tidenes rekordår i Norrøna Sport, med 30 prosent omsetningsvekst til 362 millioner kroner. I tillegg kommer 95 millioner fra salg gjennom egne butikker.

Økningen i Norrøna Retail er på nesten 40 prosent. Selskapet hadde et overskudd før skatt i fjor på nærmere 60 millioner kroner, mot 29 millioner kroner i 2012.

Bedriften har 10 såkalte «brandstores». Den nyeste åpnet på Gulskogen i Drammen i forrige uke, den eldste i Oslo i 2009. Butikkene er etablert for å øke salget og profileringen mot merkevarekonkurrenter som Bergans og Haglöfs.

– Satsingen inngår i en tydelig og mer selektiv distribusjonsstrategi, der vi har valgt å samarbeide nært og langsiktig med færre partnere, forteller Jørgensen.

Norrøna har et tett samarbeid med Sport 1, Stadion-kjeden og et større utvalg Intersport-butikker og frittstående forhandlere. Alt i alt selges det Norrøna-produkter i om lag 400 butikker.

Birkebeiner og norsk «Ø»

Seks av ti kroner som omsettes i Norrøna havner i norske kasseapparater, men dette forholdet er raskt i ferd med å forskyve seg.

– Salget i utlandet passerer trolig salget i Norge allerede i år. Vi jobber på et titall europeiske markeder og har en stor kunde på netthandel i USA, der vi trolig også åpner et par nye forhandlere til høsten. Og i fjor gikk vi inn i Japan, forteller Jørgensen.

Norrøna er inne på «10 på topp»-listen over leverandører til sportsbransjen her hjemme, men internasjonalt er de små. Unntak er skistedene i alpene og blant kjernebrukerne innen ski, stisykling, klatring og friluftsliv, der de er godt kjent og representert.

De har et hårete mål om å være verdens ledende leverandør av fritidsklær, og vil doble omsetningen innen 2020.

– Hvordan er det å komme til fremmede markeder med birkebeinerlogo og norsk «Ø» i navnet?

– Det er særegent, men det funker. Jeg tror folk synes det er eksotisk. I tillegg gir norsk og skandinavisk opprinnelse utrolig mange positive assosiasjoner ute i verden.


Flytter til Lysaker

90 prosent av Norrønas produkter utvikles på Hvalstad. Systuen tegner, konstruerer og syr opp produktene, tester og justerer – før mønstrene og materiallistene sendes til fabrikkene i Vietnam, Kina og Filippinene.

Dette gjør Norrøna til et sjeldent innslag i Askers næringsliv, som bedriften har vært en del av siden 1988. Men 1. mars 2015 er det slutt. Da pakker de 62 ansatte sekkene sine og flytter til nye lokaler i Granfos Næringspark.

– Vi vil være bærekraftige i alt vi gjør. Vi er en levende bedrift, folk besøker oss hele tiden. Da er lokaliseringen rett ved kollektivknutepunktet på Lysaker perfekt.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.