Skip to main content

Deler bil for mindre kø og bedre miljø

VIL DELE BIL: Gjettum-mannen Dag-Kristian Larsen (til høyre), ingeniør i Aker Solutions på Fornebu, og Hvalstad-mannen Nicolas Weiss-Andersen (i midten) som jobber i forretningen Maximum, har begge valgt å være med på bildele-ordningen til selskapet Sharepool, der Espen Kaspersen (til venstre) er daglig leder. FOTO: ULF HANSEN
VIL DELE BIL: Gjettum-mannen Dag-Kristian Larsen (til høyre), ingeniør i Aker Solutions på Fornebu, og Hvalstad-mannen Nicolas Weiss-Andersen (i midten) som jobber i forretningen Maximum, har begge valgt å være med på bildele-ordningen til selskapet Sharepool, der Espen Kaspersen (til venstre) er daglig leder. FOTO: ULF HANSEN

Arbeidstakere som jobber på Fornebu går nye veier for å unngå kø og samtidig spare miljøet.

Så langt har rundt 50 meldt seg på bildele-ordningen Sharepool.

Del på Facebook

Gjettum-mannen Dag Kristian Larsen er en av dem som nå har valgt å bli med på den nye Sharepool-ordningen. Det hele settes i gang til høsten.

– Jeg valgte å bli med fordi ordningen forhåpentligvis vil bidra til å redusere bilkøene. Det vil igjen redusere egen og andres reisetid. En annen positiv effekt er at det sparer miljøet når flere kjører sammen. Jeg veksler mellom å sykle en del og bruke egen bil, sier Larsen. Selv jobber han som ingeniør i Aker Solutions.

LES MER: Vil redusere E18-kø med moderne teknologi

50 påmeldt

– Påmeldingen av samkjørere har akkurat startet, og interessen har vært stor helt siden vi startet. Så langt har rundt 50 meldte seg på, opplyser Espen Kaspersen, daglig leder i Sharepool.

- Konseptet går kort og godt ut på at Sharepool AS tilbyr organisering av samkjøring til og fra jobb ved hjelp av en mobilapplikasjon. Hovedfunksjonen i denne er en reiseplanlegger der bilførere og passasjerer kan finne hverandre på en enkel og oversiktelig måte, sier Kaspersen.

Samleseksjon: E18

– Vi har først og fremst henvendt oss til bedrifter i Lysaker/Fornebuområdet. Noen store bedrifter har allerede blitt medlemmer av Sharepool, og har markedsførst tjenesten vår internt til sine ansatte. Vi har også dialog med flere bedrifter i området som kommer til å bli medlemmer, opplyser Kaspersen.

Håpløse køer

Samkjørerne som har meldt seg på bor hovedsaklig i Asker, Bærum og Oslo. En av dem er altså Gjettum-mannen Dag Kristian Larsen.

– Køene ut hit blir bare mer og mer håpløse, og kollektivtrafikken fungerer ikke spesielt godt. Jeg ser ikke lyst på hvordan det vil være å jobbe her ute fremover med tanke på det trafikale.

- Bussene må konkurrere med andre biler i kollektivfeltene. Fra Gjettum kjører bussen samme rute som jeg må kjøre med bilen, og avgangene med direktebuss er altfor sjelden. Alternativet er å ta tre busser over en avstand på ni kilometer.

- Når det kommer enda flere arbeidsplasser og boliger hit ser jeg for meg rent kaos. Jeg har prøvd å dele kjøring med kolleger. Det går gjerne den ene veien, men tilbake blir det vanskelig, sier Larsen.

Spent på ordning

Han er nå spent på hvordan den nye Sharepool ordningen vil fungere.

– Jeg er spent. Jeg anser meg jo litt for å være en prøvekanin, men jeg håper jo det hele vil virke. Det er absolutt verdt et forsøk, mener ingeniøren fra Gjettum.

- Hva med det økonomiske? Er det penger å spare på dette slik du ser det?
– Jeg regner med at det er litt å spare, men ikke så mye.

Reduserer kø

Hvalstad-mannen Nicolas Weiss-Andersen er en annen som har meldt seg på. Han jobber i motebutikken Maximum. Selskapet har kontorer på Fornebu, men lageret er ikke der. Weiss-Andersen må dermed kjøre bil mellom kontoret og lageret.

– Siden jeg ofte trenger bilen i løpet av arbeidsdagen kjører jeg daglig egen bil til jobben. For meg er det helt uproblematisk å plukke opp en person, eller tre, som bor i nærheten av, og jobber på Fornebu. Jeg synes Sharepools konsept virker veldig fornuftig, først og fremst med tanke på de miljøbesparelser dette medfører, sier Hvalstad-mannen.

Samleseksjon:Fornebu

Han håper nå det blir godkjent at man kan kjøre i kollektivfeltet dersom man har med seg en eller flere passasjerer.

– Jeg tror kanskje det må til for at mange skal benytte tjenesten. Det er utvilsomt at dette vil redusere både kø og utslipp. Dessuten er det vel mer fornuftig enn at alle kjøper en bil ekstra, for deretter å kjøre en og en i kollektivfeltet med sine el-biler, mener Weiss-Andersen.

Inntekter

Det koster ingenting å laste ned Sharepools applikasjon. Det er en fast pris per kilometer som fordeles på antall personer i bilen.

– I tillegg legger Sharepool på noen øre per kilometer for å ta seg av koblingen av samkjørere og betalingen. Løsningen regner ut antall kilometer man har kjørt sammen, og betaling skjer automatisk med kredittkort. Som sjåfør får man penger inn på kontoen en gang per måned, sier Kaspersen i Sharepool.

Selskapet har fått støtte av Transnova til å utvikle og teste ut tjenesten.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.