Skip to main content

Dans deg frisk

TRAFIKKOFFER: – Mine fantastiske læreres kunnskap og entusiasme om faget har lært meg å bruke kroppen smart, og å lytte til den, skriver Julie Adele Gangås Skaare (22).
TRAFIKKOFFER: – Mine fantastiske læreres kunnskap og entusiasme om faget har lært meg å bruke kroppen smart, og å lytte til den, skriver Julie Adele Gangås Skaare (22).

Innspill. Dansen har hjulpet meg gjennom en vanskelig tid.

Som enhver annen morgen ble jeg også denne dagen vekket av radionyhetene. Og som enhver annen morgen fikk jeg nyhetene litt sånn halvsovende innover øret.

Imidlertid våknet jeg til idet diskusjonen vedrørende estetiske fag i skolen dukket opp som tema.

«I hvor stor grad skal disse fagene ta plass i elevenes timeplan?» Det være seg musikk, dans og drama. Selv gikk jeg danselinjen ved Rud videregående skole i Bærum.

Det er ikke til å komme utenom at hva barn og unge lærer på skolen er viktig. Det skal danne et grunnlag.

LES OGSÅ ARTIKKELEN: – Jeg måtte starte helt på nytt etter ulykken

For videre læring, og for livet for øvrig. Vi trenger norsk og vi trenger matte, vi trenger samfunnsfag og vi trenger naturfag.

Og ja, vi trenger gym. Vi må kunne skrive og regne, og ikke minst må vi kunne tenke og kunne bevege oss.

Men trenger vi ikke også å kunne utfolde oss?

For om lag tre måneder siden ble jeg påkjørt av bil i høy hastighet. Selv var jeg fotgjenger.

Umiddelbart så situasjonen temmelig kritisk ut. Ikke store marginene skilte den fra livstruende.

Les flere meninger og debattinnlegg her

Tilfeldighetene reddet meg, og for å si det fjongt, fikk jeg et liv i gave.

Under sykehusopphold og opptrening, sengeligging og smerte, oppturer og nedturer, har det jeg lærte, den gang da, kommet meg til god nytte. Jeg har funnet styrke i det. Ikke minst også glede.

På skolen lærte jeg å kjenne min egen kropp igjennom dansen. Dette har hjulpet meg igjennom en vanskelig tid.

Hver dag minnet kroppen min meg på hva jeg lærte den gang jeg gikk på Rud videregående. Mine fantastiske læreres kunnskap og entusiasme om faget har lært meg å bruke kroppen smart, og å lytte til den.

Jeg ble aldri noen danser, og kommer aldri til å bli det. Allikevel er det jeg lærte i løpet av disse tre årene gull verd for meg.

Jeg sier ikke nei til realfag, språkfag og teori. Den hjelpen jeg fikk på Ullevål krevde fagkompetanse i strengeste regi.

Men sammen med legenes kunnskap, og alt de har visst, hjalp det godt i den videre tiden samtidig å være kroppsbevisst.

Jeg skal ikke benekte at en stødig lege må være dyktig teoretisk, men samtidig finnes det glede i det å kunne danse seg frisk.

Julie Adele Gangås Skaare,
22 år, Asker

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.