Skip to main content

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Carl Louis med ny musikk og egen stemme

FRA SNARØYA: Plateaktuelle Carl Louis trives godt i studioet på Tanken i Sandvika.

I dag slipper Carl Louis fra Snarøya «Enemy», inspirert av 60- og 70-tallet. Og vokalen tar han selv.

Vanligvis samarbeider Carl Louis med vokalister som Ary, Fröder og Alexander Pavelich. På den nye platen ble det til at han tar vokalen selv.

– Det begynte med at jeg la på min egen vokal for å vise hva jeg mente. Etter hvert synes jeg det låt kult og turde å la andre høre det. Selv om det er vokalister som er et hav bedre enn meg, så gir stemmen min den "viben" jeg er ute etter for øyeblikket.

 30-åringen ble først kjent som del av musikkduoen CLMD med Martin Danielle. CLMD hadde hele verden som lekeplass med elektronika og varmet blant annet opp for Madonna.

 I 2015 valgte Carl Louis å satse på solokarrieren.

Hus og familie?

Carl Louis er en del av Tanken-miljøet i Sandvika. Som 30-åring opplever han nå at drømmene tar nye veier.

– Jeg er blitt friere og fått mer selvtillit. Nå våger jeg å bake sammen alt jeg liker, fra house og elektronika til Indie og Simon & Garfunkel.

Etter «Enemy» vil Louis lage flere låter i genren og planlegger å gi ut syv låter på vinyl.

Han produserer også musikk til serier som «Innafor» på NRK og har komponert og produsert musikken til 2.- og 3.- sesong av ZombieLars på NRK i samarbeid med komponist John Erik Kaada. Han tar også enkelte reklamejobber iblant.

– Noen av oppdragene mine finansierer det jeg helst vil drive med, samtidig tar oppdragene kort tid og gjør at jeg kan teste ut nye ting. Om jeg klarer å skaffe meg et hus og forsørge en familie, har jeg lykkes som musiker.

– Kald og elegant

Carl Louis’ nye låt får tommel opp av programleder og musikkkprodusent Wolfgang Wee i NRK.

– Låten minner om og passer godt inn med hans forrige arbeider, type kald, elegant og velprodusert elektronisk musikk med en klubbfølelse i bunn, sier Wee, som synes det mest spennende er at Carl har satt seg bak mikrofonen selv. 

–  Det krever guts – og da uten å gjemme seg bak den berømte, overprosseserte robotstemmen som de fleste produsenter tyr til når de skal synge selv. Det kan potensielt gi både Carl og veien videre en interessant «edge».

 

Les flere artikler