Skip to main content

Bygg ny E18 snarest

INNSPILL. Drammensveien gjennom Bærum ble bygget i 1859. Det ble gjort på noen måneder, og den gamle veien ble degradert til Gamle Drammensvei.

I 1960-årene fikk vi firefeltsvei. Befolkningen var mangedoblet, og bilismen var kommet for fullt. 18. oktober 1964 ble broene på utsiden av Sandvika tatt i bruk med flagging og hurra, men begeistringen er stilnet, for Sandvika er ikke lenger et sted ved sjøen.

Planleggingen av ny og forbedret E18 har foregått i omtrent 30 år, og det er godt håp om at arbeidet kan settes i gang i 2018.

Jeg mener det er meget viktig at disse planene ikke blir utsatt eller lagt i skuffen. For meg er det aller viktigst at støyen kan bli redusert til det halve. Som eksempel er støyen på nordsiden av Kalvøya nå så sterk at det er lite trivelig å være der. At lange strekninger kommer i tunnel blir derfor en stor forbedring.

Det er hevdet at en forbedret E18 vil føre til enda flere biler på veien og at køen blir like forferdelig. Det behøver ikke å skje. Planen forutsetter egne veier for busser og syklister.

I København foregår nå nær 40 prosent av all persontrafikk med sykkel. Det skjer neppe i Bærum, for vi har bratte bakker. Men potensialet er stort. Det viste stengningen av Smestadtunnelen nå i juni. Mange valgte å sykle, og vi fikk ikke trafikkaos.

Raske og effektive busser og tog vil ta med seg flere passasjerer enn tidligere. Med gunstige billettpriser og forhøyede priser på bomstasjonene vil færre ønske å bruke bilen, særlig hvis vi får flere gågater og reduserte parkeringsmuligheter i Oslo.

Les flere meninger her.

Akkurat nå har jeg den utopiske tanke at det ville være det beste å avskaffe demokratiet og få en mild, men klok diktator.

Det er dessverre ikke gjennomførbart, men nå er det på tide at ansvarlige politikere tar beslutningen om å bygge en ny E18 snarest.

 

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.