Skip to main content

Budstikka innfører brukerbetaling

NYE TIDER: Sjefredaktør Kjersti Sortland (t.h), redaksjonssjef Dag Otter Johansen (t.v.) og frontredigerer Richard Sveaas Dale er klar for å gi leserne mer eksklusivt digitalt innhold når Budstikka starter med brukerbetaling 2. oktober.
NYE TIDER: Sjefredaktør Kjersti Sortland (t.h), redaksjonssjef Dag Otter Johansen (t.v.) og frontredigerer Richard Sveaas Dale er klar for å gi leserne mer eksklusivt digitalt innhold når Budstikka starter med brukerbetaling 2. oktober.

Mandag 2. oktober innfører Budstikka brukerbetaling på nettet. Det betyr at du må betale for innholdet – med mindre du allerede er abonnent.

I nesten 20 år har alt innhold på Budstikkas nettside vært gratis. Fra og med oktober vil Budstikka, i likhet med en rekke andre aviser, som Aftenposten, Drammens Tidende og Fredriksstad Blad, tilby eksklusivt innhold til sine abonnenter. Det betyr at for eksempel egenutviklede nyheter, innhold fra avisens helgemagasin og kommentarer blir stoffområder Budstikka heretter krever betaling for.

– Budstikka anstrenger seg hver dag for å lage god og vesentlig journalistikk fra Asker og Bærum. Denne journalistikken må finansieres, og digitalt tror vi ikke det er bærekraftig i lengden bare å basere oss på digital reklame, forklarer ansvarlig redaktør Kjersti Sortland.

Hun understreker at nyheter man kan lese også andre steder – som eksempelvis at det er kø på E18 etter et uhell – fortsatt vil være åpne.

– Men Budstikka bruker hver dag ressurser på at journaliser og fotografer drar ut og finner ut mer om hva som har skjedd. Og følger opp både årsak og konsekvens av hendelser. Dette blir for abonnentene, sier Sortland.

FIKK PRIS: Budstikkas Kjersti Sortland er Årets redaktør

Sender fotball direkte

Ifølge redaksjonssjef Dag Otter Johansen vil redaksjonen nå jobbe målrettet med å forbedre journalistikken, på flere måter.

– Vi vil ta i bruk ulike, digitale fortellerteknikker for å kunne tilby nytt og eksklusivt innhold til abonnentene våre, sier han.

Blant det første leserne vil få glede av de seks resterende kampene til Asker og Bærum, som blir sendt direkte og i opptak via nettet.

Markedssjef i Budstikka, Trond Jørgensen, forsikrer at det vil bli enkelt å registrere seg som abonnent til den nye løsningen.

– Vi kommer til å informere fortløpende i papiravisen og nettavisen vår. Videre vil vi bruke både e-post og Facebook for å nå flest mulig, sier Jørgensen.

FIKK DU MED DEG? Budstikka nominert til årets avis

– Forventer ikke jubel

De som allerede har et abonnement på Budstikka må registrere seg på nett og logge inn her for å kunne lese alt. Ved å klikke på en av artiklene på forsiden vil man bli forklart, steg for steg, hva man må gjøre.

– Når man først er logget inn er det ikke noe mer man trenger å gjøre i ettertid. Den tekniske løsningen vi benytter er i bruk av et stort antall aviser, så vi føler oss trygge på at det vil fungere fint, sier Jørgensen.

Både han og redaksjonsledelsen i Budstikka er forberedt på at det vil komme ris og ros i forbindelse med omleggingen. De neste ukene vil de sørge for at leserne skal få den informasjonen de etterspør i sakens anledning.

– De fleste norske mediehus tar seg nå betalt for innhold. Folk i Asker og Bærum er langt fremme hva angår teknologi og digitale vaner. Så jeg tror og håper vel at de fleste har forståelse for at «gratis» er en krevende modell i lengden, for den som skal levere kvalitet, sier Kjersti Sortland.

Klikk på videoen under for å se Budstikka tidslinje:

Budstikka med mer digitalt innhold  

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.