Skip to main content

BMX-stjerne til Silicon Valley med kamera-nyvinning

SEIER I NÆRINGSLIVET: Didrik Dege Dimmen fra Vøyenenga har fått opphold i Silicon Valley.

BMX-stjerne Didrik Dege Dimmen fra Vøyenenga har fått kickstart mot toppen i en annen gren – nå som næringslivsgründer.

Silicon Valley er nå neste stopp.

Dimmen og en gjeng medstudenter på NTNU har i selskapet FlowMotion utviklet «FlowStick» som er en motorisert stabilisator, også kalt en «gimbal» til GoPro kamera. Poenget er at dette holder kameraet i ro selv om brukeren beveger seg i høy hastighet og med mye vibrasjoner.

LES OGSÅ: Har brukket bein og mistet tenner

Vunnet i Finland

Nå har de akkurat vunnet konkurransen «Polar Bear Pitching 2016», en såkalt en pitche-konkurranse i Finland.

Her skal man selge inn, eller «pitche», forretningsideen sin for et panel med investorer – samtidig som man isbader. Denne vant de, og halte i land 10.000 euro. De er også blitt invitert til et opphold på inkubator i Silicon Valley.

– Det er kjempegøy og inspirerende, mener Dimmen Dege selv, på telefon fra Trondheim.

I verdenstoppen

Dege Dimmen er i Norges og Europatoppen i BMX – en gren innen sykkelsporten der utøverne bruker små, kraftige sykler tilpasset for triksing. Han var blant annet den første som utførte et såkalt «360 downside tailwhip» der du spinner sykkelen én vei, mens du selv spinner rundt sykkelen motsatt vei.

Nå har BMX-spesialisten, som går fjerde år på sivilingeniørstudiet ved NTNU, altså fått en kickstart i en ny type konkurranse i en annen næring – nemlig næringsliv.

Og Vøyenenga-gutten er helt klar.

– Dette skal vi leve av etter skolegangen. Vi har ståltro på selskapet og produktet, sier han.

Og seieren i Finland er ikke det eneste Dege Dimmen & co. har å vise til.

Merittliste

Selskapet har allerede skaffet seg en sterk merittliste!

For les bare:

  • Vinner av Venture Cup 2015 Norges største forretningsplan-konkurranse
  • Finalister i klassen «accessories» på verdens største outdoor-messe, ISPO, i München i januar 2016.
  • Invitert på tur til Washington på en messe for selskaper som ønsker å entre det amerikanske markedet, i juni 2016.

Skal hente penger

Selskapet skal nå ut og hente kapital for videre satsing. Men ikke på hvilken som helst måte.

– Vi skal blant annet hente inn kapital gjennom såkalt «crowdfunding» – vi går ut til folk flest og folk kan tegne seg for et mindre beløp hver. Dermed sikrer vi oss kontroll selv.

– Hva med konkurranse fra andre?

– Vi har gjort grundige markedsundersøkelser, og ja, det er konkurrerende produkter. Men har ikke sett at andre har noe vi trenger å frykte, mener Dege Dimmen.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.