Skip to main content

Blinde Dagfinn og førerhunden Cherie ble nektet adgang

NEKTET ADGANG: Blinde Dagfinn Juliussen fikk ikke lov til å ta med seg førerhunden Cherie inn på Melboden på Bærums Verk. FOTO: KIM VAN DER LINDEN
NEKTET ADGANG: Blinde Dagfinn Juliussen fikk ikke lov til å ta med seg førerhunden Cherie inn på Melboden på Bærums Verk. FOTO: KIM VAN DER LINDEN

Det som var ment som et hyggelig restaurantbesøk på Bærums Verk endte med skuffelse for blinde Dagfinn Juliussen og familien hans. – Brudd på diskrimineringsloven, sier Norges Blindeforbund.

– Jeg ble nektet adgang på Melboden på Bærums Verk på grunn av bikkja, sier Dagfinn Juliussen fra Bærums Verk.

Fredag kveld var han ute for å ta seg en matbit sammen med kona, sønnen og hans samboer. Restaurantbesøket ble imidlertid av det korte slaget.

– Jeg har et kort hvor det står at det ikke er lov å nekte en førerhund. De sa bare at det spilte ingen rolle og at det ikke var aktuelt å slippe inn hunden, sukker han.

– Det er svært sjelden at man opplever slikt, og det er første gang jeg opplever dette, legger han til.

– Hvordan reagerte du på beskjeden?

– Jeg ble litt overrasket, men samtidig ikke likevel. Men det er en veldig arrogant holdning å ikke bry seg om norsk lov, fastslår han.

LES OGSÅ: Blinde Magna stiller ut egne bilder i helgen

– Diskriminering av blinde

 

IKKE LOV: Det er ifølge norsk lov ikke lov til å nekte en førerhund adgang til restauranter. Dette kortet ble ifølge Juliussen vist frem til personalet på Melboden. FOTO: KIM VAN DER LINDEN
IKKE LOV: Det er ifølge norsk lov ikke lov til å nekte en førerhund adgang til restauranter. Dette kortet ble ifølge Juliussen vist frem til personalet på Melboden. FOTO: KIM VAN DER LINDEN

Generalsekretær i Norges Blindeforbund, Arnt Holte fra Asker reagerer kraftig når han får høre at Dagfinn Juliussen ble nektet adgang på grunn av førerhunden sin.

– For det første er det slått fast i forskrifter og lover at blinde og svaksynte kan få bringe med seg førerhund på restauranter og i butikker. Når man har behov for en førerhund, så har man helt klart rett til å få den med, sier Arnt Holte, og fortsetter:

– Etter vår oppfatning dreier dette seg om diskriminering av blinde og svaksynte. En svaksynt eller blind med førerhund er helt avhengig av hunden sin. jeg vil si at dette er et generelt brudd på diskrimineringsloven og vedkommende bør henvende seg til diskrimineringsombudet og anmelde saken der, fastslår Holte.

Holte er klar på at restauranten bør beklage hendelsen da dette kan skape store problemer for blinde og svaksynte.

– Det dukker opp saker med jevne mellomrom og vi synes det er veldig leit. En ting er at man har rett, en annen ting er at dette er fryktelig ubehagelig å bli utsatt for. Dette kan skape en redsel for å gå ut alene eller sammen med andre av frykt for at man blir utsatt for slikt. Det er veldig synd, avslutter Holte.

LES OGSÅ: Blinde Hege fra Asker pynter på dyster statistikk

– Flere reagerte på hunden

Vaktleder hos Melboden på Bærums Verk bekrefter at de nektet førerhunden Cherie adgang til å komme innendørs på restauranten.

– Det var flere kunder som reagerte på hunden og fortalte at de var allergiske. Selv fikk jeg allergisk reaksjon etter at hunden kom, I slike tilfeller mister man flere kunder enn bare en om man slipper inn en hund, sier vaktlederen, som hevder at hovedgrunnen var plassmangel.

– Årsaken til at vi nektet var at det ikke var plass oppe eller nede. De eneste ledige plassene vi hadde var de som vi har ute, men der ville de ikke sitte og begynte å skrike at vi skulle skamme oss og at vi kom til å miste kundene våre. De sa veldig mange stygge ord, avslutter hun.

LES OGSÅ: Nektet adgang til lekebutikken

– Bare tull

 

AVHENGIG: Dagfinn Juliussen er avhengig av sin gode hjelper. FOTO: KIM VAN DER LINDEN
AVHENGIG: Dagfinn Juliussen er avhengig av sin gode hjelper. FOTO: KIM VAN DER LINDEN

Dagfinn Juliussen hevder at allergi ikke ble nevnt med et ord, og at restauranten ikke var full.

– Det er bare tull. Sønnen min og samboeren hans hadde vært inne i restauranten på forhånd og fortalte at det var god plass i andre etasje, fastslår han.

– Ble dere tilbudt plass ute?

– De sa at vi kunne sitte ute, men det var utrygt for regn, så det var ikke vi interessert i, sier Juliussen, som er klar på at han ikke var ufin verbalt.

– Det ble ikke sagt noen stygge ord. Det ble bare referert til regelverket, forteller han.

– Har du forståelse for at noen er allergisk mot hunder?

– Selvfølgelig. Da er det prinsippet først til mølla som gjelder, det er det samme på fly. Men da må man opplyse om det, sier Juliussen.

– Og det med allergi ble ikke nevnt?

– Overhodet ikke, avslutter Juliussen, som dro rett til Sjøflyhavna på Fornebu hvor de ble ønsket varmt velkommen og hunden fikk en skål med vann.

Melboden beklager

I en e-post til Budstikka sent søndag kveld skriver Melboden følgende:

Melboden er et kjent spisested, der alle type mennesker besøker oss hver dag. Vi har hatt mange blinde, handikappede, rullestolbrukere ( der ansatte har bæret kunder opp og ned i restauranten) samt andre gjester som trenger bistand. Det har aldri vært et problem på Melboden. Melboden har ca 70 kunder på besøk hver dag. Dette kan mange kunder bekrefte hvis det skulle være behov.

Jeg som daglig leder er oppvokst med blinde folk rundt meg og vet hvordan de skal behandles. Melboden beklager at Dagfinn opplevde at han ikke var velkommen, men det har aldri vært Melboden sin intensjon. Igjen beklager Melboden Dagfinn og familien hans på det sterkeste at han opplevde det slikt. Melboden er en familie restaurant og alle er like velkommen, alltid.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.