Skip to main content

Billigkjede-gründer frykter ikke medlemsflukt

I 2011 spådde gründer av treningssenteret FitnessRoom i Sandvika, Knut Georg Engebu, at bindingstiden etterhvert ville forsvinne for alle. Nå går Elixia vekk fra bindingstid. Her viser Engebu (til høyre) treningsteknikk til David Gjester.

FitnessRoom-gründer Knut Georg Engebu i Sandvika frykter ikke medlemsflukt selv om giganten Elixia nå dropper bindingstid.

I DN har Ståle Angel, administrerende direktør i Elixia, nå kunngjort at han dropper bindingstiden.

Han legger ikke skjul på at beslutningen henger sammen med behovet for å beholde og kapre kunder i et tøft marked med stadig flere aktører. Og SATS vurderer nå også å skrinlegge bindingstiden, ifølge toppsjef Wenche Evertsen uttalelser til samme avis.

Kronargument

I 2011 spådde gründer av treningssenteret FitnessRoom i Sandvika, Knut Georg Engebu, at bindingstiden etterhvert ville forsvinne for alle treningssentre. Den tidligere landslagsroeren i Bærum Roklubb etablerte det han selv kalte treningens svar på Rema 1000 høsten 2010 i Andenæsgården i Bærum.

«Vi mener bindingstid er en uting. Og jeg tror sterk konkurranse vil gjøre at bindingstiden etterhvert forsvinner hos alle», uttalte Engebu da.

– Jeg er derfor ikke overrasket over Elixias beslutning, sier Engebu til Budstikka.no

Flere billige kjeder har dukket opp de siste årene med samme filosofi rundt bindingstid. EVO og FitnessExpress er blant kjedene der et viktig markedsvåpen har vært at de ikke har bindingstid.

LES OGSÅ: Fjorårets tall ga mersmak for FitnessRoom

LES OGSÅ: Elixia overtar Five55

Ikke redd

Elixia er en gigant, men sterk posisjon lokalt. Engebu er likevel ikke redd for treningskjempens siste trekk i kampen om kundene.

– Vi frykter ikke tap av medlemer, mener Engebu.

– Hvorfor er du ikke redd medlemstap?

– Jeg mener at det i et tøft og konkurranseutsatt marked handler mest om å posisjonere seg med et tydelig konsept, og det mener jeg vi har klart. Vi har helt siden åpningen hatt et jevnt tilsig av nye medlemmer. Det skyldes ikke bare at vi ikke har hatt bindingstid, men konseptet i sin helhet, mener han.

LES OGSÅ: Tempo Gym er slått konkurs

LES OGSÅ:Flere vil ta over etter Tempo Gym

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.