Haiker med fremmede

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Ni av ti bilister kan bidra til å kutte køene på E18, hvis de deler arbeidsreisen med andre slik som trioen Jens, Jon og Trond.

DEL

– Flere må kjøre sammen på jobb. Det finnes masse ledig kapasitet i alle de tomme bilene på veien, sier Jens Måge fra baksetet i Trond Bøes nyinnkjøpte Tesla. Sammen med dem sitter også Jon Brandt.

De miljøbevisste Asker-mennene har funnet hverandre gjennom prosjektet Haikeappen (se fakta til høyre), der sjåfører og passasjerer registrerer seg og avtaler reisefølge på forhånd. I dag er det Trond som kjører, mens Jon og Jens har latt bilene stå hjemme.

Tester ut samkjøring

Ni av ti bilister kjører alene på E18 i rushet. Det viser Haikeappens egne tellinger fra påkjøringen ved Fusdal i Asker.

– Jeg håper vi kan få riktig mange av dem til å kjøre sammen. Forsvinner 15 prosent av bilene fra veien, så blir jo køen borte, sier Måge og viser til opplysninger fra blant andre Transportøkonomisk institutt.

Den 47 år gamle miljøgründeren er leder for Grønt utvalg i Asker menighet og prosjektleder for Haikeappen. Sammen med syv andre brukere har han testet samkjøring via tre ulike applikasjoner og nettsider i hele september – og på Grønn Dag i Asker sentrum lørdag utfordrer han kommunene, næringslivet og hele storsamfunnet til å ta samkjøringsideen videre.

På tur med fremmede

– Det er utrolig enkelt, man går bare inn på nettet og registrerer seg. Sjåføren taster inn reiseruten han skal kjøre, og passasjerene melder seg på. Og så plukkes de opp på avtalt tid og sted, forteller Trond Bøe.

Onsdag kjørte han sin første tur med to fremmede passasjerer, og Budstikka var med.

Praten gikk mens Teslaen feide innover i kollektivfeltet til Asplan Viak i Sandvika, der Jon Brandt takket for turen og forsvant på jobb. Så gikk turen videre til Bekkestua, der Jens Måge gikk av, før Trond Bøe feide videre til Lysaker.

Les flere nyheter om bil og motor her

– Mange vil bidra til miljøet

– En hyggelig og annerledes reise, men praksis viser at de fleste av oss foretrekker å kjøre alene med vanene og uvanene våre. Så da risikerer vel samkjøring å forbli et smalt fenomen?

– Det trenger ikke bli slik, og vi kan iallfall ikke fortsette å la bilismen være en hellig ku. Da må vi tørre å åpne opp for naboer og fremmede i bilene våre. Det er faktisk veldig hyggelig, samtidig som det sparer oss for kostnader og gir oss litt god samvittighet, mener Måge.

Han tror Asker og Bærum-samfunnet er klare til å ta utfordringen.

– Jeg merker rundt meg at det er veldig mange som ønsker å bidra til miljøet. Spørsmålet er ofte hva man kan bidra med, ut over kildesortering og energisparing i huset.

Samkjøring er en ny slik mulighet. Her representerer vi alle problemet – og løsningen.

Les flere nyheter fra Budstikka

Artikkeltags