Skip to main content

Ber Ruter ta grep mot badstuvarme busser

TIPS: Skal man melde fra om en opplevelse på bussen til Ruter, bør man merke seg bussens firesifrede id-nummeret. Det finnes bak og foran på både de røde og grønne bussene.

Bjørn B. Jacobsen har flere ganger opplevd at det er glovarmt inne i bussen han tar til Oslo. Nå ber han Ruter ta grep.

Det ble en het start på 17. mai da Bjørn B. Jacobsen og kona tok bussen inn til hovedstaden fra Fornebu. Selv om grunnlovsdagen bød på temperaturer på over 20 grader, skal varmeviftene i bussen ha gått for fullt.

– Jeg er en ivrig badstuentusiast, men dette var ekstremt varmt, over alle tålegrenser, forteller han.

Det var heller ikke første gang Jacobsen skal ha opplevd å komme frem til Oslo gjennomvåt på ryggen av svette.

Flere ganger skal han ha spurt bussjåførene på den faste ruta om de kan skru av varmen på bussene. Han skal ha blitt fortalt at det må gjøres fra motorrommet bak i bussen, og at det derfor er lite sjåføren kan gjøre med saken.

– Én bussjåfør beklaget. Da vi stoppet på Vækerø forsvant han bak bussen, og da han kom tilbake fortalte han at han hadde skrudd av varmen – resten av turen ble en helt annen opplevelse, forteller Jacobsen.

– Dette er ikke verdens undergang, men det er likevel ille at man skal kjøre buss fra Fornebu og inn til Oslo, og er våt av svette når man går av bussen, og man ser at andre på bussen virkelig sliter med varmen, understreker han.

 

SVETT: Senior PR-strateg Bjørn B. Jacobsen i DestinasjonsKirurgene håper at Ruter finner en løsning på de varme bussene.

Håper noe skal bli gjort

Fem dager etter nasjonaldagen henvendte Jacobsen seg til Ruter via deres Twitter-konto. Fremdeles har han ikke fått svar.

Jacobsen mener det er synd at selskapet ikke virker mer interessert i kundenes tilbakemeldinger.

– Det hadde vært fint med en tilbakemelding om at de skal ordne opp. Ingen ting er bedre enn når dårlige opplevelser ender med en gladsak, sier han.

Pressevakt i Ruter, Øystein Dahl Johansen, sier temperaturforskjeller i løpet av dagen kan få utslag på varmeanleggene i bussene. Ruter skal kjenne til flere «varme busser», og jobber med å få disse ut av drift.

Hvorfor Jacobsen ikke har fått svar, kjenner Johansen til. Ifølge pressevakta setter Ruter pris på at kundene deres melder fra når de ikke er fornøyd.

– Det er bra at kundene som er ombord på varme busser hjelper til ved å melde ifra om de fremdeles er i drift, understreker han.

Johansen legger til at alle bussene, grønne og røde, har et firesifret nummer foran og bak.

– Om vi får det kan vi identifisere bruken, sier han.

Kunder som har tilbakemeldinger til Ruter anbefaler han åhendvende seg til kundeservice over telefon.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.