13-åringer jakter falske nyheter

KRITISKE: Magnus Grotmol Sollid (12, f.v.), Kasper Hauge Larsen (13), Olivia Ingvoldstad (13) og Pernille Matheson (13) på Bekkestua skole lærte hvordan de kunne avsløre at nyheten om en farlig blekksprut i Norge ikke var riktig. – Dette gjør at vi blir tryggere på nettet og ikke så lett blir lurt, sier Pernille Matheson.

KRITISKE: Magnus Grotmol Sollid (12, f.v.), Kasper Hauge Larsen (13), Olivia Ingvoldstad (13) og Pernille Matheson (13) på Bekkestua skole lærte hvordan de kunne avsløre at nyheten om en farlig blekksprut i Norge ikke var riktig. – Dette gjør at vi blir tryggere på nettet og ikke så lett blir lurt, sier Pernille Matheson. Foto:

– Vi trodde vi var flinkere til å skille fakta fra «fake», sier 8.-klassingene. Nå får de proff hjelp.

DEL

– Det vi lærer nå gjør oss mer kritiske, sier Kasper Hauge Larsen.

Tirsdag var han og resten av Bekkestua-klassen i gang med å sjekke fakta: Om en kleskjede faktisk har bærekraftig produksjon, hvor miljøvennlige elbiler egentlig er og om det er en reell miljøgevinst ved å gjenvinne melkekartonger. Og hva slags mat er egentlig sunn?

– Vi lærer også avanserte søk for å finne bilder vi har lov til å bruke, sier Olivia Ingvoldstad (13).

Vil ruste elevene

85 prosent av barn mellom 9 og 18 år mener de er «litt gode» eller «veldig gode» til å forstå om noe prøver å lure dem, viser Barn og medie-undersøkelsen for 2018.

74 prosent av de unge mener de er «litt gode» eller «veldig gode» til å se om informasjon de får er sann eller falsk. Dette er noe av det som har fått lærer Ingrid Helle og kollegaene Karen Austad Christensen og Marius Nygård til å ta initiativ til et tredagersprosjekt om kildekritikk på Bekkestua skole.

– Både nå og i fremtiden må elevene håndtere store mengder informasjon. Vi ønsker at de tidlig skal kunne vurdere ulike kilder og for eksempel skille fakta fra markedsføring, sier Helle.

LES MER: Elever kurset i nakenbilder og grenser: – Nei er nei

Tre skoledager er fylt med kildekritikk, opphavsrett, jakten på fakta og falske nyheter, men også hvordan elevene kan søke effektivt etter informasjon. Innholdet er basert på et undervisningsopplegg laget av Medietilsynet, fakta.no og Dubestemmer.no.

ALLE LÆRERE: Karen Austad Christensen (til venstre), Ingrid Helle og alle de andre lærerne på Bekkestua jobber med kildekritikk disse dagene.

ALLE LÆRERE: Karen Austad Christensen (til venstre), Ingrid Helle og alle de andre lærerne på Bekkestua jobber med kildekritikk disse dagene. Foto:

9.-klasse jobber med å identifisere ideologiske og kommersielle budskap. Elevene lærer å finne ut hvem som er avsender og hvordan disse forsøker å påvirke.

Kildekritikkoppgavene løses i form av avissider, podkast, film, intervjuer og paneldebatt. Vinneren blir kåret under feiringen av skolens 50-årsjubileum i dag.

Proff hjelp

Det var Mina Liavik Karlsen som fikk æren av å sparke i gang prosjektet på Bekkestua skole mandag morgen. Hun er journalist, faktasjekker og sosiale medier-ansvarlig i faktisk.no.

Karlsen håper elevene tar med den kritiske tenkningen over på de plattformene de er på, som for eksempel Snapchat og YouTube.

– Det er dumt å tro på noe som ikke er sant, hvis du velger videregående linje ut ifra et rykte, eller når du skal stemme ved valg. Mange er ute etter å påvirke deg for å oppnå det beste for seg selv, sier hun.

Artikkeltags