Skip to main content

Båtpussere fikk råd fra brannvesenet: – Alle bør ha røykvarsler i båten

INSPISERER: Båteier Øyvind Nordseth viser frem motorrommet til vakthavende brannsjef, Ansgar Danielsen. Ettersom denne 38 fots-båten er forholdsvis ny, har den eget slukkeanlegg i motorrommet.

Påsken betyr båtpuss for mange. Brannvesenet håper enda flere båteiere setter større fokus på brannsikkerhet om bord.

Skjøteledningene ligger meterlange på Solvik båthavn. Påsken byr på strålende vær, det betyr perfekte forhold for klargjøring av båtene som nå ligger i opplag, men som etter påske skal sjøsettes.

Vakthavende brannsjef, Ansgar Danielsen, har tatt med seg brosjyrer om sikkerhet og trygghet i båt på inspeksjonsrunden på båthavnen.

– Alle båteiere bør ha røykvarsler, gassvarsler og slukkeutstyr i båtene sine. I tiden før båten settes ut på vannet når man holder på med pussen, er det viktig å ikke la filler med olje som kan selvantenne bli liggende. Vifteovner bør man også være varsomme med. Vi ser også en del lurvete skjøteledninger som potensielt kan starte en brann, sier Danielsen.

Gir et tidlig varsel

Øyvind Nordseth fra Sollihøgda får en brosjyre i hånden fra Danielsen. En nærmere titt i den 38 fots 2012-modellen til Nordseth viser at ting er som det bør være.

– Vi er opptatt av at alt skal være i orden. Motorrommet har eget slukkeanlegg, i tillegg har vi eget slukkeutstyr, fortelle båteieren.

Røykvarsler har han derimot ikke i båten.

– Vi ser at mange båter ikke har røykvarslere, men det er noe alle bør installere. Man er prisgitt å få et tidlig varsel dersom noe skulle skje, påpeker Danielsen.

– Vi får få på plass det etter påske, konkluderer Nordseth.

Han er ellers nøye med å skifte gasslanger jevnlig.

– Jeg vet at gasslanger har en levetid på fem år, pluss at vi sjekker slangene for sprekker. Gass er farlig, så det er en ting du må følge med på hele tiden, påpeker båteieren.

Et lite stykke lenger bort, jobber Bernt Ivar Larsen intenst med slipemaskinen så han kan legge på nytt bunnstoff på sin 1992-modell motorbåt.

– Det går med en del tid på å klargjøre båten. Men jeg har mye glede av den og bruker den mye i sommerhalvåret. Både når været tillater det og ikke, smiler Larsen.

Ettersom han har brannvernsertifikat gjennom jobben, er han også opptatt av brannsikkerheten i båten.

– Jeg har tre røykvarslere og tre brannslukningsapparater, slår han fast.

Vil få opp bevisstheten

Brannsjefen understreker at de gjennomfører inspeksjonsrunder som den på Solvik båtforening mest for å gi gode råd og få opp folks bevissthet.

– Det er viktig å huske på at om det skulle oppstå brann i en båt, og man ikke får slukket dette fort, så har man et problem. Normalt er det også lengre utrykningstid på sjøen enn på land, hvis man ikke er heldig at en brannbåt eller Redningsselskapet er i nærheten, understreker Danielsen.

Elektriske anlegg, drivstofflekkasjer eller gasslekkasjer er det som anses som de vanligste årsakene til båtbranner.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.