– Vi tror det blir spennende å prøve noe annet. I Oslo får vi også større nærhet til kundene våre, sier administrerende direktør, Ole Christian Apeland.

Om en måneds tid tar han med seg sine 23 ansatte i kommunikasjonsbyrået fra det gamle staselige huset på Solvik, kalt «Slottet». Ferden går til splitter nye lokaler i Barcode.

– Bjørvika er Oslos nye sentrum. Det blir en helt ny virkelighet for oss, med adgangskort, felleskantine og heis, sier Apeland.

Byrået har allerede flere kunder i Bjørvika og arbeider for flere av selskapene som utvikler området.

 

Dagens eier, håndverker og eiendomsinvestor Audun Skogen, som kjøpte slottet usett i 1998, vil nå prøve å finne nye leietagere.

– Det er et interessant bygg, men dårlige tider. Jeg er åpen for alle slags forslag, frir Skogen, som håper at et passe stort firma finner slottet attraktivt.

LES OGSÅ: DNB legger ned bankkontoret på Bekkestua

Signalbygg på Høvik

Skulle det vise seg vanskelig er han ikke fremmed for tanken om å gjøre om slottet til leiligheter.

– Det var jo opprinnelig en bolig og det ligger i et boligområde, sier Skogen.

 

Solvik slott

  • Skjolden 1, eller Solvik som bygningen egentlig heter, sto ferdig i 1893.
  • Eiendommen var på ca 23 mål og ble kjøpt av arkitekt Unger og kommandør og verftssjef Ludvig Oscar Rieck for 12 000 kroner i 1877.
  • Den nygotiske byggestilen var inspirert av de nye boligene i Homansbyen i Kristiania.
  • Inge Carl og Fernanda Ytteborg flyttet inn på Solvik høsten 1893.
  • Hageanlegget strakk seg helt ned til stranden, som først i 1962 ble fylt igjen slik den er i dag.
  • Inge Carl døde i 1920, men Fernanda bodde i slottet frem til 1929 da hun flyttet til Hallingdal. Sønnen Fritjof og hans kone Astri overtok ansvaret for Solvik-
  • Fra 1930 og frem frem mot andre verdenskrig bodde det opptil 7–8 familier på stedet, inkludert Fritjof og Astri.
  • På slutten av 1930-tallet begynte Fritjof Ytteborg å selge tomter på Solvikeiendommen og på slutten av 1950-tallet var det meste av eiendommen skilt ut og solgt.
  • I 1962 bygget Fritjof et nytt hus til familien i hagen nedenfor slottet.

(Kilde: Historisk skriv fra Apeland informasjon)

 

Slottet, også kalt «Villa Solvik», «Borgen» eller «Tyttebærslottet» ligger lett synlig fra motorveien og er således et av Høviks signalbygg. Eiendommen tilhørte i sin tid Ramstad gård, men ble skilt ut i 1877. Tilnavnet «Tyttebærslottet» kommer, ifølge Skogen, av at det en gang i tiden ikke fantes noenting der, bortsett fra skog og ås - og tyttebær.

Startet med et halvt rom

I 1887 oppførte daværende eier, løytnant og yrkesmilitær C.M. Saxlund, slottet ved hjelp av arkitekt Unger. Saxlund fikk aldri fullført prosjektet, men solgte det videre til bryggeridirektør Inge Karl og Fernanda Ytteborg. Han var direktør for Foss bryggerier i Oslo, og ekteparet sørget for at slottet sto ferdig mot slutten av 1800-tallet. I 1920 døde Inge Carl. Fernanda bodde i huset frem til 1929, da hun flyttet til Nesbyen i Hallingdal. Sønnen Fritjof Ytteborg og hans kone Astri overtok ansvaret for Solvik. I 1962 ble slottet solgt ut av familien og siden har det fungert som kontorlokaler for et skiftende antall bedrifter.

Artikkelen fortsetter under bildet

 

Ole Christian Apeland startet dagens kommunikasjonsbyrå på gutterommet på Haslum i 1988, men flyttet i 1991 inn i et lite kontor i slottets 2. etasje.

– På den tiden var vi mange som leide hvert vårt rom. For å spe på utgiftene leide jeg også ut halvparten av mitt rom, minnes Apeland.

LES OGSÅ: Kjemper for lokal nisjebutikk på Høvik

Ser til Sandvika

Han medgir at det blir vemodig å forlate slottet – og Bærum.

– Vi har hatt mange gode år i huset, her er det god energi. Jeg håper de som kommer etter oss vil verdsette det, sier Apeland.

LES OGSÅ: – Vi skal klore oss fast gjennom de tøffe tidene

Selv om byrået nå flytter til Oslo mener Ole Christian Apeland at det ikke er umulig at de en gang kommer tilbake til Bærum.

– Hvis utviklingen av Sandvika by går som den skal kan vi være tilbake om noen år, sier han.

LES OGSÅ: – Dette arbeidet truer min butikks eksistens i Sandvika

Kommunikasjonsbyrået Apeland hadde i 2014 ca. 23 ansatte og en omsetning på drøye 37 millioner kroner. Selskapet representerer amerikanske Reputation Institute i Norge, og tilbyr dets måleverktøy RepTrak.