Skip to main content

Bærum kommune med egen app for feilmeldinger

SKAL BLI ENKELT: Den nye appen som Bærum kommune lanserer 4. februar, skal gjøre det enklere for folk å melde inn feil og mangler. Tjenesten skal kunne brukes på nettbrett og datamaskin i tillegg til smarttelefon.
SKAL BLI ENKELT: Den nye appen som Bærum kommune lanserer 4. februar, skal gjøre det enklere for folk å melde inn feil og mangler. Tjenesten skal kunne brukes på nettbrett og datamaskin i tillegg til smarttelefon.

Som en av de første kommunene i Norge lanserer Bærum kommune en egen app som er dedikert til publikums feilmeldinger.

Har du sett noen mangler på de kommunale veiene? Er det skilt eller noe rundt trafikksikkerhet du synes kommunen bør gjøre noe med? Er det vegetasjon som burde blitt fjernet? Noe kritikkverdig rundt parkering? Eller er det en gang- og sykkelvei det er trøbbel med?

Alt dette er ting du om ikke lenge kan melde inn til Bærum kommune via en ny app.

– Vi skal samle alle tjenestene på ett sted, og det vil være mulig å bruke samme tjeneste fra pc, nettbrett og smarttelefoner, sier tjenesteleder for vei og trafikk i Bærum kommune, Christian Strandenæs.

Dansk idé

4. februar lanseres den nye meldetjenesten. Appen har fått navnet «Meld en feil».

– Det vil bli enklere for innbyggerne å melde inn feil og mangler. Man kan ta et bilde, markere med kart-koordinater hvor feilen er og velge å følge saken fortløpende til feilen er rettet, forklarer Strandenæs.

UTVIKLET OVER TID: Tjenesteleder i vei og trafikk i Bærum kommune, Christian Strandenæs (til venstre), og fagleder Alexander Vatnehagen har jobbet med den nye appen over flere måneder.
UTVIKLET OVER TID: Tjenesteleder i vei og trafikk i Bærum kommune, Christian Strandenæs (til venstre), og fagleder Alexander Vatnehagen har jobbet med den nye appen over flere måneder.

Bærum kommune har hentet idéen til tjenesten fra Danmark. Utviklere har jobbet med å få tjenesten ferdig til lanseringen i begynnelsen av februar i flere måneder.

Eksempler på feil som kan meldes inn, er feil på kjøreveier, skilt og trafikksikkerhet, vegetasjon, veidrenering, gang- og sykkelveier og parkering.

Feil som har med måking, strøing og manglende veilys å gjøre er foreløpig ikke inne i den nye appen. Ved feil og mangler på veilys, opplyser kommunen at det allerede eksisterer en egen meldetjeneste for dette.

LES OGSÅ: Snart får du bøter om du ikke sorterer søpla  

Kan ikke love raskere rette-tid

Den nye appen vil være en videreføring av «Fiks gata mi»-tjenesten som har vært tilgjengelig på kommunens nettsider de siste årene. Nå mener kommunen at den nye tjenesten både vil gjøre meldeprosessen bedre for innbyggerne og kommunen selv.

SLIK SER DEN UT: Feilmeldingsappen lanseres 4. februar og heter «Meld en feil».
SLIK SER DEN UT: Feilmeldingsappen lanseres 4. februar og heter «Meld en feil».

– Dette blir mer effektivt fordi alt samles på ett sted. Det blir en mer direkte linje inn til oss når folk skal melde om tette sluk, feilparkering eller hensatte kjøretøy og frisikthindrende vegetasjon. Alt kan meldes inn via denne appen, sier tjenestelederen.

– Vil denne tjenesten gjøre at dere også vil bruke kortere tid på å rette opp innmeldte feil?

– Nei, der har vi våre rutiner som vi må følge når feil skal fikses. Det blir en kortere beslutningsvei og den nye tjenesten vil effektivisere, men jeg tør ikke love at ting vil bli rettet raskere, sier Strandenæs.

LES OGSÅ: App-lunsj skal sikre Vettre-vekst

Samme tjeneste på datamaskin

Han understreker at kommunen har en servicegaranti de skal følge. Den angir fristen kommunen har på å fikse feilen. Fristen avhenger av alvorlighetsgraden.

– Hvordan skal de som ikke har smarttelefon bruke tjenesten?

– Veldig mange har tilgang til datamaskin, og der vil man ha tilgang til den samme tjenesten, opplyser Strandenæs.

Etter at man har meldt inn en feil, kan man velge å følge statusen på saken. Når den er ferdig behandlet, forsvinner den som et eget punkt etter 14 dager.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.