Skip to main content

Bærum-Blærum: Evig eies kun et dårlig rykte

Drammen har klart å gjøre noe med harrystempelet. Men ikke en kommunikasjonsguru i verden kan få Blærum ut av Bærum.

Det greske sagnet om Sisyfos er kroneksempelet på et resultatløst arbeid.

Etter å ha blitt straffet av gudene, måtte kongen av Korint forsøke å rulle en stein opp en bakke. Men han glapp taket hver gang han nærmet seg toppen av fjellet, slik at steinen rullet ned igjen.

Her er kommentaren i VG

Omtrent slik er det å forsøke å få frem at de fleste fra Bærum faktisk er hyggelige og jordnære.

Budskapet når simpelthen ikke frem.

Du kan gjerne prøve å nærme deg bakketoppen, for eksempel ved å trekke frem at det er store sosioøkonomiske forskjeller innad i kommunen med landets høyeste snittinntekt.

Men det bærer utfor hver gang alle som elsker Blærums-vitsing får nytt materiale å ta av.

Det påfyllet har de fått lenge.

 

Selve ordet «Blærum» stammer angivelig fra 1971, og skal ha bakgrunn i at bokstavene «BL» dukket opp på bilskiltene.

Ifølge A-magasinet fant begrepet veien til avisspaltene på 80-tallet, og humorserien "Lille Lørdag" gjorde det ikke akkurat mindre kjent.

Denne sommeren er det, langs ulike akser, dukket opp nye historier som ikke er pur Bærums-reklame.

Først ute var sommerens eskapader i nevnte Sisyfos’ hjemland.

Da de første nyhetssakene om den kommende russens feriekombinasjon av sol, sprit og slåssing dukket opp, var den første tanken som slo meg: «Please, kan det dreie seg om selvgode, uoppdragne ungdommer fra andre deler av landet denne gangen?».

Men nei, det holder visst ikke å markere revir med de feteste bussene og dyreste anleggene.

Bærums stolteste sønner hadde vært en del av dette også, selv om de ikke var alene om det, og det som alltid bare er en liten del som legger igjen dannelsen i jacuzzien.

Nå må politiet bruke tid og ressurser rundt skolestarten til å fortelle den kommende Eikeli-russen et og annet om elementær folkeskikk.

Deretter gikk det ikke like lang tid før alle som elsker å erte oss fra Bærum, fikk servert en skikkelig godbit om luksuslivet.

 

Sandvika Storsenter fant nemlig ut at det var en god idé å reklamere med «vi har skoleveskene for deg som ikke vil bruke sekk».

Blant prisene på veskene som ble foreslått for skoleelevene: Mulberry-varianter til 14.500 kroner, 14.700 kroner og 16.700 kroner.

Riktignok snudde senterledelsen etter å ha fått reaksjoner om kjøpepress. Men da hadde vesketabben allerede rukket å skape enda en historie, først omtalt i Budstikka, som bygger opp om inntrykket av overfladisk overflod.

Nå er ikke oppfatningen om overdimensjonerte villaer og høy basseng-forekomst i kommunen vest for hovedstaden tatt helt ut av løse luften.

Mange her har mye penger.

Men Bærum er virkelig også mye mer enn kaksenes lekegrind.

Bærum er nærheten til Oslo, sjøen og skogen på plussiden, og endeløse E18-køer på minussiden.

Bærum er blokkleiligheter, rekkehus-strøk og Selvaag-terrasser, i tillegg til mer eller mindre voluminøse eneboliger.

Bærum er nøkterne områder som Rud og Rykkinn, like mye som Bærum er strandeiendommer på Snarøya og hagepartyer på Jar.

Bærum er ungdommer som havner både langt innenfor og utenfor, og det fra familier med og uten «Bibbi og Lullen»-fremferd.

Og ja da, Bærum har en viss andel mennesker med «pappa betaler» som gjennomgangsmelodi.

En del er så brautende at det er til å forstå at atferden ikke akkurat er noen omdømmevinner.

Men også blant den rikeste delen, er det veldig mange fine folk. Og det er jo ikke slik at man automatisk blir mindre sympatisk av å ha tumleplass og Tesla.

Nå er ikke vi bæringer alene om å bli satt i bås.

Du hører om gjerrige sunnmøringer, selvgode bergensere, stillfarne hedmarkinger og nordlendinger som både er gjestfrie og språklig vulgære.

Men det er nok ikke så mange andre som, av ren sosial selvskåning, og i et håp om å holde seg på fjelltoppen, tidvis velger følgende svar i samtaler med fremmede:

«Hvor kommer du fra, da?»

«Eeeeh. Sånn litt utenfor Oslo …»

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.