Skip to main content

Avvist av 113-sentralen – innlagt med alvorlige infeksjoner to dager etter

INNLAGT: – Jeg ble tatt godt imot da jeg endelig kom til sykehuset, forteller Veronika Andersen. Hun ble liggende gjennom hele påskeuken med urinveisinfeksjon og blodforgiftning.
INNLAGT: – Jeg ble tatt godt imot da jeg endelig kom til sykehuset, forteller Veronika Andersen. Hun ble liggende gjennom hele påskeuken med urinveisinfeksjon og blodforgiftning.

Da Veronika Kate Andersen (46) ringte etter sykebil, opplevde hun å bli avvist. To dager etterpå havnet hun på sykehus med blodforgiftning og infeksjon i hele kroppen.

Veronika Andersen har vært plaget av kronisk nyresvikt de siste ti årene, og spiser daglig 25 tabletter for å holde sykdommen i sjakk.

– Jeg har bare en kvart nyre, og når den begynner å svikte er det livstruende for meg, sier hun.

Fredag ettermiddag før påske fikk Veronika voldsomme smerter nedentil. Hun var alene hjemme i leiligheten på Helset.

– Det var som å tisse glasskår, beskriver Veronika – som umiddelbart tok kontakt med fastlegen. Men han var allerede reist på ferie. Veronika så ingen annen utvei enn å ringe 113 for assistanse.

LES OGSÅ: Måtte vente i fem timer og 50 minutter på legevakten 

Kunne knapt gå

Sentralen hun havnet hos satte henne over til legevakten på Bærum sykehus. De ville ikke sende noen ambulanse, og Veronika opplevde å bli regelrett avvist av operatøren hun snakket med.

– Jeg er også psykisk syk og ble livredd av en slik tilbakemelding. Derfor avsluttet jeg samtalen og la meg i fosterstilling på sofaen, forteller Veronika.

Der lå hun gjennom helgen før en behandler fra psykisk helse kom på besøk mandag formiddag.

– De skjønte umiddelbart at jeg ikke var bra og fikk meg til sykehuset. Der ble jeg møtt av en veldig hyggelig lege som la meg rett inn. Ifølge ham hadde jeg urinveisinfeksjon, blodforgiftning og infeksjoner i hele kroppen, sier Veronika.

Hun ble liggende på sykehuset gjennom hele påsken.

Avdelingsleder i psykisk helse øst, Elsa Hustad, bekrefter at det var en av hennes ansatte som kjørte Veronika til legevakten forrige mandag. Da var hun så dårlig at hun knapt kunne gå selv.

– Jeg forteller dette for at noe slikt ikke må skje igjen, sier Veronika.

LES OGSÅ: Sendte krast brev etter sykkelulykke 

Legevakten beklager

– Jeg vil beklage opplevelsen denne pasienten hadde i kontakt med legevakten. Jeg vil gå nøye gjennom det som har skjedd, snakke med involvert helsepersonell, samt se på våre interne rutiner. Jeg vil også ta kontakt med pasienten direkte, sier Ingunn Rese, som er daglig leder ved Asker og Bærum legevakt.

– Veronika Andersen ringte 113 da legen hennes var på ferie. Hvorfor blir hun satt over til legevakten?

– Når pasienten ringer 113, definerer operatør om det er behov for ambulanse. Hvis operatøren definerer henvendelsen som ikke livstruende, settes samtalen til legevakt, og vi tar over kommunikasjonen, sier Rese.

Operatørens valg

Legevaktsjefen legger til at pasienter kan få hjelp til å bestille taxi dersom de trenger hjelp til å komme seg til legevakten.

– Da skal det være en medisinsk begrunnelse for bruk av denne type taxi. Pasienten må betale en egenandel på 146 kroner. I noen tilfeller dekker legevakten egenandelen, forklarer Ingunn Rese.

Også helse- og sosialsjef i Bærum kommune, Kristin Nilsen, beklager hendelsen.

– Vi vil gjøre alt vi kan for å finne ut hva vi kunne gjort annerledes eller bedre, sier hun.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.