Skip to main content

Askerbøringer spiste for over én million på en uke

STORFORNØYD: Her et knippe av restaurantaktørene i Asker, med Vibeke Glosli fra Asker sentrum foran i midten. Bak fra venstre: Faiz Menoski, Arturas Vaitkevicius, Dag Braathen, Hallgeir Hjeltnes og Ilir. Foran Cathrine Helene Storøy, Vibeke Glosli og Nina Stange.

Folk gikk ut og spiste for godt over en million kroner i Asker sentrum forrige uke.

Det opplyser en glad Vibeke Glosli, sjef for Asker sentrum.

For første gang forrige uke hadde Asker sentrum satt i gang noe de kalte «Spis for 100».

LES OGSÅ: Unni bød 15.000 kroner for denne kjempegrisen

Svært tilfredse med uken

17 serveringssteder var med på det hele, og opplegget gikk ut på at man skulle kunne spise en rett for 100 kroner på hvert av de ulike stedene.

– Det ble solgt 11. 226 retter - det ble altså spist for godt over en million kroner, sier Glosli.

– Vi solgte entrecote til 100 kroner stykket. Og på den uken solgte vi 816 entrecoter. Betjeningen måtte løpe ut og handle mer entrecote i ulike butikker fordi etterspørselen var så stor. På en vanlig uke ville vil solgt kanskje 50 stykker, sier Faiz Menoski fra Lancelot og Akutten.

LES OGSÅ: Asker sentrum har klart det mange drømmer om

Fulle hus

Arturas Vaitkevicius fra Salt og Pepper er også storfornøyd.

– Det var stappfullt her. Vi solgte 1.380 retter. Det var femti prosent mer enn på en vanlig uke, sier Vaitkevicius.

– Dette viste seg å bli en suksess. Det var fulle hus på mange av restaurantene hele uken. Det var flere som var innom tre-fire forskjellige steder før de fant en restaurant med ledig bord. Vi fikk tilbakemeldinger om veldig fornøyde kunder. Mange prøvde nye steder, og noen spiste seg faktisk fra sted til sted, forteller Glosli.

Utfordringer med råvarer

Faktisk var etterspørselen så stor at det bød på utfordringer.

– Flere av restaurantene måtte ut og handle på butikken da de gikk tomme for råvarer underveis.

Glosli forteller at det er første gang de har noe slikt.

Inspirasjonen er hentet fra Kristiansand.

– Der har de gjort dette i seks år og det er blitt en matfestival.

Viktig uke

– Det er en tøff bransje. Hvor viktig er det for næringen å ha en slik uke?

– Det er viktig for oss for å få vist frem det store mangfoldet vi har av steder i sentrum. Jeg tror det er flere som har fått noen «aha-opplevelser» denne uken, som ikke visste om alle restaurantene vi har her, sier Glosli.

Hun håper dette vi få effekt også på lengre sikt.

– Vi ønsker jo at folk mer og mer vil prioritere Asker når de skal ut og kose seg privat eller med jobb. Neste år satser vi på å klare enda flere retter, med enda flere steder og lengre åpningstider, sier hun.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.