Skip to main content

Asker og Bærum får hydrogendrosjer

DRIVSTOFF: En hydrogenstasjon vil neste år åpne langs E18 i Bærum.
DRIVSTOFF: En hydrogenstasjon vil neste år åpne langs E18 i Bærum.

Ved utgangen av 2015 kan 10 drosjer med hydrogen som drivstoff være i trafikk i Asker og Bærum.

Fylkestinget vedtok mandag å bevilge 7,8 millioner kroner til å flytte hydrogenstasjonen som i dag befinner seg på Gaustad i Oslo til Bærum. Flyttingen vil skje neste år. Stasjonen skal plasseres et sted langs E18, men akkurat hvor er ennå ikke avklart.


Fylkeskommunen forhandler med Hyundai og har fått tilbud om å få levert inntil 20 hydrogenbiler til et drosjeprosjekt. Prosjektet kan i første omgang etablere tilbud av hydrogendrevne drosjer i Asker og Bærum, knyttet til hydrogenstasjonen som flyttes fra Gaustad. Det er et mål å ha 10 hydrogendrosjer i drift i løpet av 2015.

Egen drosjesentral

– Vi har ennå ikke kommet frem til noen avtale, men vi har god kontakt med leverandøren og jeg regner med at bilene kommer neste år, sier fylkesordfører Anette Solli (H).

Av saksfremlegget til fylkestinget fremgår det at drosjene vil bli tilknyttet en drosjesentral drives som selvstendige virksomheter, med egne løyver. Det er i dag ikke anledning til å bruke drosjeløyve-systemet til å stille vilkår om type drivstoff. Drosjeeieren må derfor få rammebetingelser som gjør hydrogenbilen til et konkurransedyktig alternativ.

LES OGSÅ:Flytter hydrogenstasjon fra Gaustad til Bærum

LES OGSÅ:Budsjettpenger kan gi hydrogenstasjon i Bærum

Under oppbygging av en hydrogenbasert drosjeflåte vil det derfor være nødvendig med offentlig finansiering som kompenserer for redusert lønnsomhet. En slik støtte vil knytte seg til innkjøp og videresalg av bil.

Koster 650.000 kroner

Hydrogenbilene som er tilgjengelig for drosjeprosjektet vil i 2015 ha en pris på 650.000 kroner. Dermed vil det være behov for en støtte på rundt kr 300.000 per drosje, for å sikre konkurransedyktig innkjøps- og bruktbilpris.

Hydrogensatsingen gjennomføres for å følge opp Akershus fylkeskommune og Oslo kommunes felles politiske mål om halvert klimautslipp i 2030 fra 1991-nivå, minst 20 prosent reduksjon av transportutslipp innen 2030 og klimanøytralitet innen 2050. Visjonen er etablere Oslo-Akershus som en internasjonal foregangsregion i klimapolitikken.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.