Skip to main content

Asker Høyre: Velkommen til Disneyland – glansbildeversjonen av Asker

Velpolert, strømlinjeformet og fengende – men motstandsløst: Askers program er lett å like. Men også lett å glemme.

  • Profil: Konservativ.
  • Mest brukte ord: «Sikre».
  • De tre viktigste: Næringsliv, samferdsel, frivillighet.
  • Overraskelsen: Asker Høyre vil rehabilitere Vevstua på Sem i samarbeid med frivilligheten i NaKuHel.

I Asker Høyres program er det ikke Kåre Willochs ærverdige og velklingende stemme som høres i bakgrunnen, men snarere reklamebyråets strømlinjeformede og velpolerte stemme.

Hvis dette partiprogrammet hadde vært en sang, ville det vært i genren tyggegummi-pop. Det er fengende, men motstandsløst – lett å like, lett å glemme. Refrenget kommer med jevne mellomrom og lyder: Vi går til valg «Med hjertet for Asker».

SE OGSÅ SAMLESIDE: Her er vurderingen av de øvrige partiprogrammene

Standardisert kjærlighet

Høyres kjærlighet for Asker er imidlertid ikke eksklusiv eller monogam. Høyre elsker alle norske kommuner og til og med bydeler i Oslo har fått sin versjon av slagordet: «Med hjerte for Frogner» for eksempel.

På samme måte som masseprodusert Coca-Cola markedsføres med en viss intimitet ved å merkes med navn som «Frida» og «Ole», markedsføres Høyre gjennom et standardisert, men lokalt tilpasset slagord.

Gir partiet ansikt

Ordfører i Asker, Lene Conradi gir ansikt til partiet og ønsker velkommen i et velformulert og gjennompolert forord, uten at det fremstår som særlig spontant fra hjertet.

Nesten på samme måte som i ukebladredaktørene ofte presenteres i små ledere på side 2, presenteres Conradi som en optimistisk og arbeidsvillig politiker gjennom portrettbilde og sitatet: «Jeg fortsetter mer enn gjerne som ordfører i Asker!».

Ambisjonene større enn omsorgen

Forordet hevder at programmet er bygget på verdiene «omsorg» og «ambisjon», som til sammen blir et slags «ying og yang», der mykhet og hardhet komplementerer hverandre.

 Likevel kan det virke som ambisjonene er større enn omsorgen. Programmet har høyest troverdighet når det gjelder å ivareta næringslivets interesser og ambisjoner, og mindre når det gjelder omsorg for naturen og klimaet.

Nytale fra Asker Høyre

Språk er makt, og ordvalg bidrar til å fremstille en sak i et bestemt lys. Næringslivets språk og logikk preger Asker Høyres program, som for eksempel «god ledelse», «effektiv», «skoleeier», «tjenester av høy klasse», og «topp motiverte».

Det er ikke tilfeldig at en av Nordsjøens oljeplattformer heter «Snøhvit» og ikke for eksempel «Svarteper». På samme måte «Miljøprosjektet ny E18» et forsøk fra Høyre på å gjøre veiprosjektet mer spiselig for velgere som er bekymret for miljø- og klimaendringer.

Ønsker miljøprofil

Det er tydelig at Asker Høyre eller reklamebyrået har anstrengt seg for å fremstå som et miljøvennlig parti, ikke minst ved å bruke grønn font i det korte avsnittet som omhandler miljøtiltak i kommunen.

Ordet «grønn» brukes både der det passer bra og der det virker litt påtvunget, som i «sykkel og all grønn fremkommelighet». Men la oss ikke være urettferdige, det kan jo være med miljøvern som med julenissen, at hvis man bare nevner det tilstrekkelig mange ganger, så virker det sant.

Et slags Disneyland

Programmet tegner en glansbildeversjon av Asker der det meste går på skinner, og veldig mye bør «opprettholdes», «videreføres» og «fortsettes». Det er få områder der det står dårlig til, og svært lite må forbedres, fornyes eller forandres.

Det bildet som tegnes av Asker i dette partiprogrammet er så idyllisk og problemfritt, at det for en totalt fremmed kan virke som om man har kommet til en slags fantasiverden, – et slags Disneyland!

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.