Skip to main content

Asker-designer startet bloggopprør - får støtte verden rundt

Designer og forfatter Tove Fevang har kjempet for opphavsrett og åndsverkloven i over 30 år. I forrige uke startet hun et opprør på bloggen sin mot Facebook-delinger.

Tove Fevang startet et opprør på bloggen sin mot at folk deler arbeidene hennes på Facebook uten tillatelse. Nå får hun støtte verden rundt.

I forrige uke startet forfatter og designer Tove Fevang fra Asker et opprør på bloggen sin. En Facebook-gruppe, med mer enn 7.500 følgere, har delt strikke-, og hekleoppskrifter fra bøker og blader, uten tillatelse.

– Tror dere at vi som forfattere og designere av håndarbeid ikke har en jobb som vi lever av, men bare gjør dette for moro skyld på nattestid? (...) Min lønn kommer fra arbeidet mitt med design og hvilken respekt viser der som stjeler mitt og andres åndsverk, spør Fevang på bloggen sin.

På ett døgn ble innlegget likt av 2.800 lesere og delt på ulike fora i sosiale medier. I skrivende stund er innlegget likt av 3.700 lesere.

– Jeg fikk 450 e-poster samme dag som jeg la det ut. Det er tydelig at dette engasjerer langt utover hva jeg hadde forestilt meg. Mange har fått øynene opp for hva som foregår på Facebook, sier Fevang.

Og støtten kommer ikke bare fra Asker og omegn.

- Det har tydeligvis gått verden rundt. Jeg har fått e-poster fra California, Sverige og Island fra folk som er glade for at jeg har satt søkelyset på dette, sier designeren.

Handler om uvitenhet

Kort tid etter Fevangs innlegg endret Facebook-gruppen navn og skiftet status fra «lukket» til «hemmelig». Den er nå umulig å søke opp.

– Jeg tror ikke 7.500 mennesker er utspekulerte. Mange har gitt meg tilbakemeldinger på at de ikke har visst om at gruppen driver på som den gjør. De fleste tenker da «hva har jeg gjort galt», og melder seg ut, sier Fevang.

Hun har opplevd at kommentarer i gruppen som forklarer at medlemmene bør slutte å dele ut oppskrifter gratis, blir slettet, og medlemmer kastet ut av gruppen.

– Du stjeler jo ikke fra naboen – det er tull, sier hun.

Nye amatører

Advokat Jon Wessel-Aas, spesialist i medierett, har skrevet bok om hva man kan dele på Twitter og Facebook.

Forfatteren bak boken «Jus og sosiale medier» tror det er et økende problem at åndsverkloven og opphavsrettigheter brytes ved at flere bruker sosiale medier.

– I «gamle dager» var det stort sett bare mulig å publisere ting til allmennheten via profesjonelle publisister. Disse aktørene kan reglene og de fungerer som portvoktere med hensyn til hva som publiseres. I dag kan jo alle være sine egne publisister. Det er selvsagt i utgangspunktet flott og demokratiserende, men samtidig betyr det at vi har fått like mange nye amatører i publisistrollen. Mange er ikke klar over eller ikke forstår de begrensningene i ytringsfriheten som følger av blant annet hensynet til andre personers rettigheter, sier han til Budstikka.

Hva kan deles på Facebook?

Delinger av bilder og "tagging" av venner og kjente i sosiale media, bare øker. Ikke alle kjenner til retningslinjene.

- Hvis vi holder oss til begrensningene som følger av for eksempel opphavsrett, er utgangspunktet at vi ikke kan publisere andre menneskers bilder, tekster og lignende, uten deres samtykke. At noen selv har lagt ut et bilde på Facebook, vil imidlertid tolkes som et samtykke til at andre kan dele det samme bildet på Facebook, fordi «del»-funksjonen er en integrert del av dette sosiale mediet, sier Jon Wessel-Aas.

- Dessuten kan man fritt sitere fra en annens åndsverk, dersom man på en eller annen måte skal kommentere eller diskutere selve åndsverket, og sitatet, eller gjengivelsen, inngår som en del av en slik, større kontekst. I tillegg kan det være grunn til å minne om at man uansett kan lenke til andres åndsverk som ligger på nett. Da hverken kopierer man åndsverket eller publiserer det på ny, opplyser han.  

Han tror ikke brukere av sosiale media er klar over at de kan bryte loven.
– Når man ser hva som foregår, tror jeg at mye skyldes uvitenhet om reglene, sier han.

Les flere kulturnyheter i Budstikka her. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.