Skip to main content

Anmeldelse: Ser bunnen i glasset

Forstillingen Antiwords er inspirert av den Tsjekkiske dramatikeren, poeten og tidligere presidenten Vaclav Havel og et av hans mest kjente verk; Audiensen.
Forstillingen Antiwords er inspirert av den Tsjekkiske dramatikeren, poeten og tidligere presidenten Vaclav Havel og et av hans mest kjente verk; Audiensen.

En danseforestilling som ikke ser ut som en danseforestilling. Øldrikking til den store gullmedaljen. Og moral uten et ord. Åpningsforestillingen i Underhuset vekker latter – og ettertanke.

Torsdag kveld ble den nye scenen i Bærum kulturhus – Underhuset – åpnet med en lattervekkende forestilling.

Spitfire companys «Antiwords» rommer flere dimensjoner enn markedsføringens påstand om at forestillingen, som også spilles lørdag kveld, «er hysterisk morsom».

Bak to enormt store hodemasker som forestiller to relativt triste menn skjuler det seg to spinkle kvinner.

De drikker øl ved et bord, og det går virkelig unna.

Det er ordentlig øl som drikkes, og de stopper ikke før mer enn ti flasker er helt ned.

LES OGSÅ: Bærums vidunderhus åpnet

Danser og drikker øl

Det som utfolder seg foran publikum er et kammerspill om makt, fremmedgjøring og ensomhet.

Komikken sitter løst, men det er så mange nyanser i det ordløse spillet at humringen og latteren møter alvoret på mange plan.

Utøverne er trente dansere.

Man aner forskjellen fra hvordan to skuespillere ville løst oppgaven gjennom måten danserne bruker kroppen til å forme rollefigurene.

Det er fascinerende å se hvordan figurene – maskene er like og har bare ett uttrykk – skifter karakter ettersom danserne varierer kroppsspråket.

Du kan ikke unngå å bli imponert etter hvert som de to danserne bytter roller når den ene er ute og tisser.

Når den pågående, som drikker mest, kommer tilbake fra toalettet har den forsagte inntatt rollen som den dominerende.

Til slutt sitter du igjen og lurer på hvem som er hvem av de to danserne.

Presidents Havels opplevelser

Forestillingen kunne vært strammet inn noe.

Men stillheten i starten knytter an til forestillingens bakgrunn. «Antiwords» er laget over dramatikeren og Tsjekkias tidligere president, Václav Havels skuespill «Audiensen».

Det stammer fra hans tid som dissident med ytrings- og yrkesforbud, da han ble tvunget til å jobbe i et bryggeri.

En dag blir han kalt inn på bryggerimesterens kontor, og der drikker de til sjefen som skulle spionere på ham fremstår sympatisk.

Når vi legger til tsjekkernes lange pasjon for fysisk teater trekkes det opp et bakteppe som føyer ekstra dimensjoner til opplevelsen.

Det kan bli flere slike opplevelser utover høsten.

Spesielt gode til dans

Med Underhuset har Bærum kulturhus fått to flotte arenaer med spesielt gode forhold for dans.

Scenen er et utmerket prøve- og øvingslokale, og som regionalt kompetansesenter tar kulturhuset initiativ til produksjoner og turnéer.

Den første forestillingen som er arbeidet frem i Underhuset, Karstein Sollis «Handle with care», har urpremiere i november.

Company B. Valiente med Gunhild Bjørnsgaards «The artist’s space» er også co-produsert av Bærum kulturhus.

Mye å glede seg til

Høstens program har nordisk fokus, med dansk danseteater, nysirkusgruppen Race Horse Company fra Finland og danske Granhøj dans på programmet.

Sistnevnte viser en koreografi bygget på Igor Stravinskys berømte «Vårofferet» utvidet med pauser, en opplevelse det er all grunn til å glede seg til.

Granhøj dans spiller under Ice Hot i desember, en nordisk dansefestival som også er et bransjetreff med adgang for vanlig publikum.

Høydepunkt fra Sverige

Bærum kulturhus er arena for festivalens barneforestillinger, men de har også noen av de beste voksenforestillingene.

Jeg kan anbefale Zero visibility corps «Terra 0 motel», som hadde urpremiere på Dansens hus i Oslo i januar.

Høydepunktet kommer med svenske Kenneth Kvarnström, en koreograf som ble «verdensberømt» i ung alder.

Han kommer med den ferske produksjonen «youyouyou» (ikke den som står i programmet), og det er grunn til å vente seg voldsom utagering og stor stillhet.

Som han sier selv: I stormens sentrum stopper livet opp.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.