Skip to main content

Alder ingen hindring for slit og svette

HARDT ARBEID: Bibbi Møllhausen (74) trener styrke to ganger i uken. – Jeg føler at treningen motvirker aldringen litt, sier hun. Personlig trener Marianne Skari veileder kunden til optimal innsats. ALLE FOTO: KNUT BJERKE

Vi blir eldre og sprekere. Nå velger flere seniorer velger å investere i egen helse.

Tips til reportasjer? Send oss ene-post.

– Det er aldri for sent å begynne å trene, sier personlig trener Marianne Skari hos Mykjemeir.

Besteforeldrene blir bare sprekere og sprekere. En ny generasjon treningskunder vokser frem, for nå begynner 60- og 70-åringene også å finne formen. Treningskjeden Mykjemeir tilbyr personlig trening og opplever stor pågang fra dem over 60 år.

87-åring eldste

Den eldste kunden til Marianne Skari er 87 år. Han hadde aldri trent før han tok kontakt i fjor.

– Nå bruker han rullatoren mindre, har fått mer styrke og klarer seg bedre i hverdagen. Han er helt fantastisk, sier Skari.

LES OGSÅ: Trofast treningsgjeng

Her finner du flere Lyst-saker

Bedre kunnskap, mer tid og romsligere økonomi er bare noen av grunnene til at eldre i dag er flinkere til å holde seg i form. Forskning forteller også at seniorene har alt å tjene på å komme i gang.

– Vi vet at en utrent 70-åring faktisk har bedre fremgang enn en utrent 20-åring når man begynner å trene. Det er oppløftende å vite. Det er aldri for sent å begynne, selv om du er godt voksen, sier Skari.

– Godt voksen? Kall meg gammel, du, for det er det jeg er!

Bibbi Møllhausen (74) fra Eiksmarka trener med Marianne Skari to ganger i uken. Hun har vært en aktiv turgåer i alle år, men store ryggplager har hindret henne i å drive med aktiv trening tidligere. Etter at sønnen hennes fikk henne til å prøve ut styrketrening, har formkurven bare gått en vei. Oppover.

– Jeg trener for å få krefter og energi. Jeg er kunstner og driver egen gallerivirksomhet, så det er viktig for meg å ha god helse. Jeg merket stor forskjell etter at jeg begynte å trene, jeg er så fornøyd med hva som har skjedd med kroppen min, smiler hun.

Tusen småting

I tillegg til den ekstra energien, er det også godt å merke at kroppen er blitt sterkere.

– Det er tusen småting jeg merker det på i hverdagen. Bare det å kunne skru av bensinlokket på bilen med én hånd i stedet for to. Eller å reise meg opp fra en stol uten å måtte bruke armene. Dessuten føler jeg at treningen motvirker aldringen litt, sier den spreke 74-åringen.

Fremtiden ser lys ut for treningsbransjen. Dagens 40- og 50-åringer trener mer enn noen gang tidligere. Arrangører av maraton, skiløp og sykkelritt opplever stor pågang, det er rett og slett vanskelig å tilfredsstille markedet.

– Tidligere var det status å reise til Syden. Nå er det god helse som gir status, sier Marianne Skari. Mens 50-åringene ofte trener for å gjøre det bra i Birken og ulike turløp, er det andre grunner til at de litt eldre trekkes mot treningssentrene.

– Bestillingen fra de godt voksne er annerledes. De har ikke så kraftig fokus på tester og synlig fremgang. Det holder at de kjenner den, sier Skari.

– Vi ser at 70-åringene begynner å trene først og fremst for å få god helse. De vil bli litt sterkere i kroppen for ikke å skli på glattisen og for å få en enklere hverdag. Det ikke kondisjonstrening som står i fokus. Vi tenker styrke, og fokuserer på balanse og stabilitet. Det er viktig for denne gruppen, sier hun.

74 år og treningsnarkoman

Push ups, planken og vaiertrening. Bibbi dytter sin personlige trener over parketten så svetten renner. Hun tror alle eldre har godt av å begynne å trene.

– Mange er flinke til å enten gå turer eller gå på ski. Med styrketrening i tillegg føler jeg at musklene motvirker den motoriske aldringen. Det er godt å kjenne at jeg har fått et sterkt grep, jeg glipper ikke ting så lett. Det kommer godt med i hverdagen, sier hun.

– Dessuten er det godt å kjenne på mestringsfølelsen. Det er ikke bare de unge som trenger det, sier 74-åringen.

Møllhausen har ingen planer om å slutte å trene nå. En uke uten trening er frustrerende, da blir hun rastløs. Målsettingen er å holde formen ved like. Kanskje bli enda litt sterkere.

– Jeg skal fortsette, to ganger i uken. Jeg har rett og slett blitt treningsnarkoman!

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.