Skip to main content

Aktivt kontorlandskap

SOSIALE SONE: I hovedrommet er det forskjellige sittegrupper med utsikt over Lysakerlokket.

De ansatte forlot cellene sine i Sandvika og flyttet inn i åpent landskap på Lysaker.

Da leiekontrakten til kontorlokalene på Hamang var på vei til å løpe ut, måtte Umoe Restaurants ta stilling til fremtiden. Fornye leien eller flytte.

16. desember gikk de ansatte inn dørene til firmaets nye lokaler på Lysaker.

– Vi startet med å kartlegge behovene til de ansatte, forklarer konsernsjef Karen Kvalevåg.

Det var mange faktorer som spilte inn da de valgte å flytte virksomheten fra Sandvika. Blant annet var det et bedre tilbud av offentlig kommunikasjon på Lysaker.

Færre parkeringsplasser

Den største overgangen, er nok at det er færre parkeringsplasser her på Lysaker. Men det er sjelden alle er inne på kontoret samtidig.
Før de startet flytteprosessen hadde de mange tellinger på hvor mange som var på kontoret til enhver tid.

– Det er mange som er ute på møter og forhandlinger.

De hadde også en spørreundersøkelse blant de ansatte for å finne ut om deres konsentrasjon, behov, ønsker, forhold til lyd og støy og hva de syntes var viktig på arbeidsplassen.

Inger Johanne Bergstøl var prosjektleder for flyttingen. Med seg hadde de arkitekt Anne Ruth Flåte.

Storstue

Man kommer inn i et stort, åpent området. Kontorets storstue som Kvalevåg kaller området.

– Jeg var opptatt av at med en gang du kommer inni lokalet kommer du til nerven i kontoret. Det skal gi en fellesfølelse og være inviterende for gjeste. De skal føle seg velkomne med en gang de kommer inn, sier Kvalevåg.

Overalt er det store fargeflater og fargerike elementer, enten det er en grønn stol eller en rød «whiteboard».

– Det er fargene til de forskjellige kjedene våre, Burger King, Peppes Pizza, Starbucks, TGI Fridays og Blender, sier Kvalevåg.

Aktivitetsbasert

Det nye kontoret er aktivitetsbasert. De har enkeltmannskontorer, stillerom, åpne landskap, grupperom og møterom. I kjelleren er det bra med sykkelparkering og tilgang på dusj og garderober. Det er kun lønn og regnskap som har faste plasser på kontoret, etter eget ønske.

– Kontoret er delt opp i forskjellige soner. De åpne landskapene er ikke så store, og kan deles av med skillevegger som også har «whiteboards».

Under utformingen var de opptatt å få mest mulig lys inn i lokalene. Underveis i prosessen har de informert de ansatte godt og involvert dem.

– Det er et endringsprosjekt, hvor vi arbeider på en ny måte. Det er mindre papir, alt er digitalt og man har samhandling på tvers. Arbeidsdagen blir mer transparent, man kan se hva alle gjør og dele underveis, forklarer Kvalevåg.

Slagord på veggene

De nye lokalene er luftige, fargerike og lyse. På veggene står setninger og ord med firmaets verdier og historikken til de forskjellige kjedene. Kvalevåg er opptatt av at alle kjedene skal føle sin identitet, samtidig som de samhandler med de andre kjedene.

– De ansatte har vært veldig fornøyd med flyttingen og jeg har mottatt mange positive tilbakemeldinger.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.