(Se alle bildene ved å bla i toppen av artikkelen.)
Tidligere i uken kolliderte en syklist med en lastebil. Heldigvis ble ingen skadet i sammenstøtet.
Jernbaneverkets nabokontakt Gro Elden forteller at det i rushtiden nærmest var kø i sykkelfeltet vestover. Kvinnen, som skulle opp til Høvik bro, valgte å sykle på innsiden av en trailer som ventet på en luke i bilstrømmen som kjørte av fra E18.
Da luken kom, befant sykkelen seg i lastebilens blindsone, og de støtte sammen.
– Forbi anleggsområdet i Markalleen (se kart) kommer det hver dag syklister i stor fart. Dette er en trafikksikkerhetsmessig utfordring, sier Elden.
LES OGSÅ:
Stenger ikke Markalleen for syklister
– Jeg er evig takknemlig for at jeg ikke sitter her i rullestol
Advarer alle
Jernbaneverket går nå ut med en innstendig oppfordring til syklister som bruker denne traseen om å avpasse farten etter forholdene. Det er utstrakt anleggstrafikk i området i forbindelse med arbeid på/ved Høvik stasjon, og disse kjøretøyene har større blindsoner enn mindre kjøretøy.
– Vi har gjennomført mange trafikksikkerhetstiltak i området som skilting, fjerning av vegetasjon for å bedre sikt ved utkjøring og rumlefelt i sykkeltraseen. Men vi opplever at mange syklister kjører veldig fort, og ikke tar hensyn til skiltingen. Vi har også vært i dialog med Syklistenes landsforbund om saken for å høre om de hadde forslag til tiltak, forteller Elden.
– Sikkerhet må alltid komme først, og vi må nå se på ytterligere tiltak for å begrense syklistenes fart forbi området, legger hun til. Jernbaneverket ber syklister gjøre seg mest mulig synlig, for eksempel ved å bruke fargerike vester, legger hun til.
– Forvirrende skiltløsning
Styreleder Jan Henrik Andresen i Syklistenes landsforening forteller at han har vært på befaring i området ved Høvik stasjon sammen med Jernbaneverket og Statens vegvesen. Der kom foreningen med en del forslag til sikkerhetstiltak. Andresen mener at skiltingen i enden av Markalleen kan virke forvirrende og vanskelig å få med seg for en syklist i fart.
– Alle er veldig klare på at syklistene skal ha tilgang til Markalleen. Og syklistene har rett til å benytte veibanen selv om det finnes sykkelfelt på siden av veien, sier han.
– Ikke salderingspost
Andresen ser det ikke som noen løsning å stenge Markalleen for syklister. Da blir de nødt til å benytte Fagerstrandveien, som vil være enda farligere på grunn av mange private utkjørsler, mener han.
– Syklistene skal ikke være noe salderingspost i arbeidet med å bygge Høvik stasjon, understreker Andersen.
Han påpeker at det er Jernbaneverkets ansvar å sørge for sikkerheten. Men Syklistenes landsforening formaner også de syklende om å kjøre forsiktig forbi anleggsområdet.
– Syklister må bruke hodet, understreker Jan Henrik Andresen.