Skip to main content

Advarer mot p-avgift for pendlere

ATTRAKTIVE PLASSER: – Innfartsparkeringsplasser bør ikke betraktes som en inntektskilde, men som et alternativ for trafikanten til å bruke bilen på hele reisen, sier Stig Wettre-Johnsen i NAF Asker og Bærum.

– Om det innføres parkeringsavgift ved kollektivknutepunkter, vil flere trafikanter velge å kjøre bil helt frem, mener Norges Automobilforbund (NAF).

Stig Wettre-Johnsen, som er styreleder i NAF Asker og Bærum, mener parkeringstilbudet ved kollektivknutepunkt må være mest mulig attraktive for bilistene.

– I utgangspunktet bør eieren av veien betale for innfartsparkeringsplasser. Det er dem som tjener på at folk velge å reise kollektivt fremfor å slite ned veiene, sier han.

NAF mener at terskelen for å ta innfartsparkeringssystemet i bruk vil bli høyere om det innføres brukerbetaling. Om man legger til grunn at det månedskort i sone 2 koster 1.160 kroner, så vil en dagspris på 30 kroner for å parkere tilsvare en prisøkning på månedskortet på om lag 60 prosent.

Bygges i forkant

– Vi ønsker at det bygges ut innfartsparkeringsplasser i forkant for å kunne for å kunne ta imot flere trafikanter i en tid med kraftig befolkningsvekst. Og ikke øke priser for å fortrenge nok trafikanter til at man fortsatt skal ha ledig kapasitet i et underdimensjonert innfartsparkeringstilbud, påpeker NAF.

– Innfartsparkeringsplasser bør ikke betraktes som en inntektskilde, men som et alternativ for trafikanten til å bruke bilen på hele reisen, understreker Wettre-Johnsen.

Han påpeker at innfartsparkeringsplasser ikke bare bør bygges ved jernbanestasjoner.

LES OGSÅ: Populært med parkeringsapp

Wettre-Johnsen mener også det med hell kan etablerers parkeringsplasser langs motorveisystemet, for eksempel ved parkeringshus ved Liertoppen og Lierskogen og ved Holmenkrysset før Skeidar-bygget.

Han forteller at i Storbritannia brukes skilter om gratis innfartsparkering som reklameeffekt for å få flere brukere over på kollektive transportmidler.

Gyldig månedskort

NAF mener også at det bør være gratis å parkere ved Asker stasjon. Men bare for dem som har gyldig månedskort på toget.

Med forventet trafikkvekst tror NAF det er viktig å satse mer offensivt på innfartsparkering for å redusere trykket på veiene. Dette vil kunne bidra til å forlenge veienes levetid og redusere behovet for investeringer.

Det viktigste for dem som innfartsparkerer er at det alltid er ledig plass, at det er hyppige avganger og at plassene ligger ved veien de likevel må kjøre.

LES OGSÅ: Foreslår masse leiligheter over dobbelt så stor innfartsparkering

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.