Skip to main content

300 mister jobben i kleskjede: – Politikerne henger ikke med

LITE OPPMERKSOMHET: Virke-sjef Ivar H. Kristensen påpeker at handelsnæringen har mange ansatte. Og han synes næringen får for lite politisk oppmerksomhet.

Virke-sjef Ivar Horneland Kristensen fra Asker er kritisk til politkernes innsats for handelen: – Liten interesse for å trå til som under oljekrisen

Virke er hovedorganisasjon for tjenestenæringene i Norge, og representerer over 21.000 virksomheter. Kristensen påpeker  at handels- og tjenestenæringen sysselsetter flest i privat sektor, og står for 39 prosent av verdiskapingen.

– Handelen er midt i en stor omstilling, men det er liten interesse for å trå til på samme måte som under oljekrisen. Politikerne henger ikke med. Vi må ha en politikk som treffer våre næringer, og som er en katalysator for nyskaping, mener Kristensen i en pressemelding.

Kristensen har selv har lang fartstid som Ap-politiker i Asker.

Rammer Asker og Bærum

Budstikka skrev nylig om Varner-Gruppen, som opplever problemer i flere kleskjeder, og legger ned kjeden Days Like This hvor 300 mister jobben. Kjeden har hovedkontor på Slependen og har også lokale butikker, og er dermed et eksempel på problematikken

– Det er tøffe tider og det er krevende å få til både topplinjevekst og god bunnlinje. Det betyr ikke at vi har mistet troen på butikkstrukturen vår, uttalte finansdirektør i Varner, Øyvind Bustnes til Budstikka.

VARNER-GRUPPENS VURDERINGER: Varner-sjef: Har ikke mistet troen på butikkene

Stor andel av verdiskapningen

Handels- og tjenestenæringens står for 61 prosent av norsk verdiskaping, ifølge Virke. De private virksomhetene står for 39 prosent av verdiskapingen i totaløkonomien. Det viser nye beregninger fra Ny Analyse, basert på tall fra SSB.

– Vi mener det er behov for en mye mer offensiv politikk for våre næringer. Det er her folk flest jobber. Et konkret tiltak er at midler til forskning og innovasjon i større grad møter utfordringene knyttet til digitalisering og nye forretningsmodeller i handels- og tjenestenæringen, mener Kristensen.

 

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.