Skip to main content

23-åring har skapt nytt nettsted for musikk

PLATTFORM FOR MUSIKK: Jørgen Berntson Aase (23) (t.v.) sitter sammen med kollega i Rubato, Sindre Fladvad (23). Aase startet opp Rubato i 2015, og nå består teamet av åtte frivillige som skriver reportasjer, finner artister, lager eventer, spillelister, og designer kleskolleksjoner.

Jørgen Berntson Aase (23) fra Asker fant ikke en plattform der en kan lese om og finne ny spennende musikk. Derfor lagde han en selv.

Dette ble til Rubato.

Nå består Rubato.no-teamet av åtte personer. De er fotografer, journalister, Spotify-ansvarlige og samarbeidspartnere. Musikknettsiden skriver kun om norsk musikk, og er ofte først ut med nye “up and coming” artister. Nå har de også laget arrangementer og kleskolleksjon.

– Min drøm er å få dette til å bli en av Norges største musikknettsider. Når folk hører “Rubato” skal de vite akkurat hva det er med en gang, og de forbinder Rubato med det nyeste innen musikk, kule klær og kule events. Det er drømmen, smiler den unge gründeren.

Så begynte ballen å rulle

Aase forteller at ideen om Rubato begynte med hans lidenskap for musikk. Han savnet et nettsted som hadde det han var ute etter.

– Da tenkte jeg, hvorfor gjør jeg det ikke bare selv? Så gjorde jeg det, sier Aase.

I et års tid jobbet han ut ideen. Så fikk han hjelp til å sette opp nettsiden, og ballen begynte å rulle. I 2015 var Rubato i gang.

Aase jobbet med dette ved siden av studier i begynnelsen. Nå håper han etterhvert at han kan drive Rubato hundre prosent på fulltid. midlertidig er han med i flere prosjekter.

–Jeg er med i et management, og har hatt sommervikariat i Universal Music nå. Men Rubato tar mye tid. Det er nesten en fulltidsjobb. Det er enten å skrive saker, gjøre arrangementer, oppdatere spillelister eller finne nye artister.

 

MUSIKKSTED: Slik ser nettstedet Rubato ut.

LES OGSÅ: 

Ansetter folk etter full snuoperasjon

Hengekøyegründere dro investorer til skogs

Mye må finansieres fra egen lomme

Askergutten innrømmer at gründer-livet kan være utfordrende. Det koster penger å lage kleskolleksjoner, og mye må Aase betale inn selv.

–Noen av arrangementene kan gå i overskudd, men drømmen er også at dette skal gå rundt, sier Aase.

Han har ingen ansatte, men de er en gjeng frivillige som jobber med å produsere innhold for Rubato.I begynnelsen forsøkte de å satse på både internasjonal og norsk musikk, men innså raskt at det var lurere å satse på en av dem.

Dette var norsk musikk.

– Så lenge det er norsk og av kvalitet. Det kan også være utfordrende å treffe målgruppen. Ny norsk musikk slippes også ofte på fredager, og da må vi være raske med å følge opp og lage saker. Det er kult når vi snapper opp en artist som vi skriver om, så senere blir listet på P3, smiler gründeren.

LES OGSÅ: Jonas Farah ofret skolen for musikken: – Skal fortsette hele veien

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.