Skip to main content

Mener flere båter bør skrotes lokalt

Her fraktes båtvrak på lekter til Kambo Marina i Moss. Yggeset og Isi tar kun imot båter som er under 15 fot.

Foto: PAAL ALME

Isi og Yggeset bør ta imot flere utrangerte fritidsbåter, mener vellederen på Snarøya.

– Vrakbåter begynner å bli et omfattende problem, mener Paal Alme, leder for Snarøen Vel.

«To gjengangere fortøyd til bøyer i Snarøykilen», skrev Budstikka for noen dager siden. Problemet er at båter som ikke eierne lenger vil ha, hensettes. Slik overlates problemet til andre. Dette har Alme sett seg lei på.

– Direkte frekt

Han foreslår vrakpant – med mulighet for å levere på de to lokale gjenvinningsanleggene – også for båter over 15 fot.

– Det hjelper ikke at det er en mottakssentral på Kambo i Moss, det er for langt unna. Med båt som er halvt vrak, og kanskje også uten motorkraft, blir dette et langt slep. Mange vil kvie seg for å gjøre det, mener Alme.

Han er sterkt engasjert i å holde fjorden ren, også for søppelbåter:

– Det er direkte frekt å overlate fritidsbåten til andre når den ikke lenger er farbar, sier Alme

Paal Alme er leder for Snarøen Vel og blir sint av båtdumping: – Det er frekt å overlate båten til andre når den ikke lenger er farbar, sier han.

Foto: SIDSEL HVAAL

Tre tonn maks

Isi og Yggeset tar i dag imot båter under 15 fot, og eier får 1.000 kr ved levering. Båter som er større, må altså fraktes til Moss.

– Båter opp til 15 meter, og med maksvekt tre tonn, er gratis å levere hos oss. Eier får 1.000 kr, sier Ketil Svelland ved Kambo Marina.

Asker kommune hadde i høst en skikkelig ryddesjau, mens i Bærum beskrives problemet med vrakbåter som noe mindre.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.