(Nettavisen): Rema 1000 starter opp en helt ny betalingsløsning i ti butikker. Målet er å gjøre handleturen enklere og raskere.

Se lenger ned hvilke Rema 1000-butikker som har startet med «skann og betal».

Den nye løsningen betyr at du skanner varene med mobilen mens du handler.

Tar ikke bort kassen

Rema 1000 sier de innfører mobilskanningen for å gjøre det enklere for kundene.

– Du bruker appen for å se prisen mens den handler, og så slipper du å stå i kø, sier leder for digitale kundeopplevelser i Rema 1000, Øistein Burøy Olsen.

– Jeg som kunde må gjøre jobben med å skanne varene, er ikke det noe butikken burde ta seg av?

– Det er opp til hver enkelt kunde. Vi har fortsatt vanlige kasser. Så hvis du vil gå i kassa kan du fortsatt gjøre det, sier Olsen.

Først på Bekkestua

Hos Rema i Signaturgården på Bekkestua har kjøpmann Johnny Karlsen og en del andre ansatte testet systemet siden nyttår. Denne uken ble det nye betalingssystemet åpnet for alle kundene i butikken.

– Det er litt uvant, men egentlig genialt, mener han.

– Nå kan du plukke poser med deg på vei inn og så skanne varene og godkjenner kjøpet med telefonen din. Så er det bare å gå ut, sier han.

– Hvordan har reaksjonene vært hos kundene?

– Nå er det veldig tidlig, men så langt har det vært positivt. Jeg bruker det selv.

Da butikken bygde om i 2021, valgte de å ikke ha selvbetjeningskasser fordi de har så høy snitthandel.

– Folk gidder ikke å stå i selvbetjeningskasser og skanne varene selv. Men når det kan gjøres underveis i handlerunden, så bruker du ikke mye mer tid, mener Karlsen.

Det er egen holder på handlevognene hvor mobilen plasseres, og da kan varene dras forbi telefonen og puttes i posen.

Etter hvert skal tilbudet komme i alle Rema-butikker.

– Blir det stikkprøvekontroller?

– Ja, vi må vise at vi følger med. påpeker han.

Kø er svært viktig

Forsker ved Oslo Met, Dag Slettemeås, tror løsninger med «skann og betal» innføres fordi det antas å være bra både for forbrukerne og for butikkene. Tempo er viktig.

– For butikkene er det viktig at kundene kommer seg raskt gjennom handleturen uten for mye friksjon. Kø i kassen er noe folk har veldig liten toleranse for, sier Slettemeås.

– Det skal lite til før folk ber om at det kommer flere i kassen slik at køen blir kortere. Løsninger som gjør at folk slipper kø er viktig, mener han.

Avviser sparetiltak

Selv om «skann og betal» kan effektivisere, avviser Rema 1000 at de innfører løsningen for at kjeden skal spare penger.

– Nei dette er for at kundene skal synes det er enda enklere å handle i en Rema 1000 butikk, sier Olsen i Rema 1000.

– Betyr det at bemanningen vil være den samme, altså at man ikke gjør dette for å kunne gå ned på bemanning i butikkene?

– Ja, det er riktig. Skann og betal lanseres for å gjøre handleturen enklere, og ikke for å gå ned på bemanning i butikk, sier han.

Mer makt til butikkene

– Det ville tatt seg dårlig ut i mediene om Rema 1000 sa de gjorde dette for å spare eller for å kutte i bemanningen. Det tror jeg ikke de ville sagt uansett, sier forsker Dag Slettemeås.

– Samtidig må vi vel tro dem på det. Hvis det kommer store bemanningskutt, så vil de bli tatt for det senere, sier han.

Lojalitet er også viktig for butikkene, mener Slettemeås.

– Butikkene har lojalitetsprogrammer, og når man bruker mobilen også for å skanne varer kan det øke lojaliteten, sier han.

Når kundene handler med mobilen gir det også butikkene viktig kunnskap om forbrukerne og handlemønster.

– Dette gir butikkene enda mer makt. Jo mer kunnskap jo lettere kan du trykke på de rette knappene for å få kundene til å handle mer, sier Slettemeås.

Løsvekt og svinn

De aller fleste varer har strekkode. Men i frukt og grøntavdelingen er det mange som ikke har det.

– Vi har satt vekter ute i butikken, både ved frukt og grønt og ved smågodt. Kunden veier og printer ut strekkode. Vektene kan brukes av alle kunder, dersom du ønsker å sjekke prisen mens man handler, sier Olsen.

– Hvordan skal dere hindre at folk putter varer i posen uten å skanne?

– Vi gir kunden et spørsmål på slutten av handleturen «Har du husket alt». Dette gjør vi for å hjelpe kunden om du har glemt å handle noe, men også om du har skannet alle varene dine. I tillegg tar appen stikkprøvekontroll, på samme måte som i selvbetjent kasse, sier han.

Testet i Danmark

Rema 1000 håper også at den nye måten å handle på skal øke sjansen for at folk har med seg miljøvennlig handlenett eller en sekk. Man skanner varen og legger den rett i posen.

– Hvorfor har dere så stor tro på dette?

– Vi har testet dette ut i Danmark. De får veldig gode tilbakemelding. Vi i Rema her i Norge har prøvd det ut og synes det er mye enklere, sier Olsen.

Tilbakemeldingene fra de danske kundene har ifølge Rema 1000 vært meget gode. På en skala fra 1 til 10 har kundene gitt betalingsløsningen 8,9.

Disse butikkene har startet med «skann og betal»:

  • REMA 1000 Signaturgården, Bekkestua
  • REMA 1000 Jevnaker
  • REMA 1000 Stange
  • REMA 1000 Kløfta
  • REMA 1000 Konnerud
  • REMA 1000 Gjøvik Stadion
  • REMA 1000 Ensjø
  • REMA 1000 Ulsrud
  • REMA 1000 Bjølsen
  • INNOM