Skip to main content

Vant spellemannpris

Helge Iberg vant Tonos komponistpris.

Foto: TRINE JØDAL

Helge Iberg (66) vant Tonos komponistpris under årets Spellemann. Selv frykter han at den klassiske musikken blir for perifer.

Iberg fikk overrakt spellemannsprisen i et innslag på NRK nett-TV fredag ettermiddag. 

Spellemann-utdelingen skulle etter planen skje på Chateau Neuf i Oslo 28. mars. Det satte koronautbruddet en stopper for, og i år deles derfor prisen ut over flere dager. 

Iberg selv var intetanende om hva som skulle skje da han takket ja til et intervju med NRK på kontoret sitt i Bellevue-bygget i Asker.

– Vi satt der og snakket om at jeg var nominert for tredje gang. Så trakk han en plastpose opp av sekken, med statuetten i. Det var veldig overraskende, sier Iberg, som vant Tonos komponistpris for verket «Songs from the Planet of Life».

Kommunikasjonssjef i TONO, Willy Martinsen, mener Iberg var nominert i godt selskap med flere svært sterke komponister. 

– Helge Iberg er en viktig komponist. Verket han har laget er et massivt verk som har høstet gode kritikker, sier han.

Ensom i tårnet

Komponisten selv innrømmer at han i utgangspunktet har vært «litt skeptisk til Spellemannprisen».

– Prisen er en tydeliggjøring av at klassisk musikkultur er blitt noe perifer. Det handler ikke bare om at den kommersielle kulturen står så mye sterkere, men også om at vi komponister har blitt for akademiske og ensomme i tårnet. Vi har stengt oss selv litt ute, sier han.

For å rette opp i dette håper komponisten å kunne lage ny musikk som kommuniserer mer til følelsene og når ut til flere.

– Det er ikke gjort over natten, men jeg ønsker jo å nå bredere ut med den klassiske musikkulturen, sier han.

Bratten vant elektronika

I klassen elektronika vant André Bratten – som er oppvokst på Eiksmarka, men bor i Vollen – Spellemannsprisen for utgivelsen Pax Americana . Det er er andre gang Bratten vinner Spellemannspris.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.