Skip to main content

Underholder de koronafaste på sosiale medier

Flere musikere gjør nå stor suksess ved å underholde befolkningen på sosiale medier. 

Mange føler kanskje for å benytte tiden som koronafast hjemme til å gjøre noe produktivt. Det gjorde i alle fall Vebjørn Mamen (26) fra Billingstad, som like gjerne laget en sang om alt man kan oppnå som «fanget i eget hjem». 

Videoen «Karantena mi» har allerede gått viralt siden mandag, med over 23.000 avspillinger på Facebook

– Jeg er overrasket, jeg visste ikke at det skulle være en så delbar video, forteller Mamen. 

Han er fornøyd med at han kan være med på å spre litt glede til dem som sitter hjemme. 

– Det er veldig gøy å få den oppmerksomheten, og at folk også kanskje tenker at det er en fin låt, sier han. 

– Tenk på alt jeg kan gjøre

I den drøyt to minutter Disney-inspirerte kortmusikalen synger Mamen om det han skal bruke karantenetiden sin på; alt fra å ta en mastergrad i kriminologi til å finne opp en kur mot kreft og cøliaki. 

Vebjørn Mamen (26) fra Billingstad, har gått viral med låten sin «Karantena mi».

Foto: Vilde Aakre Lie

– Da jeg fikk vite at vi skulle være hjemme i minst to uker, tenkte jeg; «Herregud tenk på alt jeg kan gjøre.» Det er en tanke mange andre sikkert også har, at man skal gjøre alt mulig nå som man må være inne. Og jeg tenkte det ville være morsomt å parodiere den troen og ambisjonen man får, bare fordi man er stengt inne, sier han.

Vebjørn Mamen er selv ikke satt i karantene, men følger rådene fra FHI om å holde seg hjemme. 

Truffet en nerve hos folket 

Musikeren har lagt ut en rekke videoer på Instagram tidligere, men han har aldri fått en slik respons. 

– Jeg har holdt på i cirka ett år. Hundre likerklikk pleier å være kjempebra, sier han. 

Det er tydelig at han har truffet en nerve hos folket med den nye videoen. 

– Jeg tror kanskje at folk kjenner seg igjen i låten, sier Mamen. 

Han innrømmer at han hverken har begynt å lære seg walisisk eller åpnet lærebøkene i kriminologi. 

– Man må nok ha en bachelor først, så jeg er allerede ille ute, spøker han. 

Tiden fremover skal heller brukes på å lage nye låter. Om det blir flere musikalske sykdomsoppdateringene er han dog usikker på. 

Kreative løsninger

Sebastian Kornelius Coucheron-Gautier Teigen, kjent under artistnavnet Coucheron, har også latt seg inspirere av situasjonen. Han produserte en egen koronamix, av drøyt 50 låter følgerne hans på sosiale medier foreslo. 

Coucheron synes det er flott at artister tar til sosiale medier for å underholde de koronafaste, men han legger til at mange artister også kjenner på en uro da festivalsesongen nærmer seg og flere spillejobber og konserter har blitt kansellert. 

– Foruten det ser jeg at mange tyr til kreative løsninger og at situasjonen kan få folk til å tenke nytt. Det tvinger nok en del folk til å se på andre potensielle inntektsstrømmer enn å være fysisk på et konsertsted, mener han. 

Sebastian «Coucheron» Teigen har også tatt til sosiale medier til stor glede for følgerne hams. 

Foto: Nina Abrahamsen

Oppmuntrer til å spre glede

Gründer og eier i plateselskapet Toothfairy, Martin Schilde, merker også at koronaviruset påvirker de kreative næringene. 

– Det begynte for noen uker siden, da vi forsto at noe skjedde. Alt av livemarkedet har gått ad undas – alle arrangementer og forestillinger – og mange mister et stort inntektsgrunnlag, sier han. 

For mange av Toothfairys talenter går dagene til å produsere musikk hjemme. Schilde mener det er svært positivt at flere artister tar til sosiale medier for å spre litt glede til de tusen hjem. 

– Det oppmuntrer vi alle til å gjøre. Sosiale-medier-plattformen er kanskje den mest aktive i samfunnet, her er det mer aktivitet enn ute på gaten. At artistene kan spre litt glede og oppmuntre er kjempefint, mener han. 

Ber om talentstøtte

Schilde minner om at det dog ikke hjelper artistene inntektsmessig, og han oppfordrer alle til å støtte de lokale talentene. 

Martin Schilde mener det er positivt at artister sprer glede blant befolkningen. 

Foto: EVA GROVEN

– Oppmuntre dem til å fortsette å produsere ved å høre på musikken deres først og fremst. Og når dette går over, bruk de lokale musikerne og scenene.

Schilde mener også at det er viktig at kommunene tar vare på den private kulturarenaen, slik at man til slutt ikke bare sitter igjen med kommunal kultur. 

– Jeg har tro på at stat og kommune kommer med løsninger slik at dette fungerer over tid.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.