Skip to main content

Tix bak årets Paradise Hotel-låt

 Andreas «Tix» Haukeland fra Gjettum har også vært dommer i TV2-programmet Idol.

Foto: Knut Bjerke

Når årets Paradise Hotel har premiere 9. mars, er det Andreas «Tix» Haukeland fra Gjettum som står bak signaturlåten «Kaller På Deg» som slippes samme dag.

– Låten er basert på en idé jeg fikk under mitt eget opphold på Paradise Hotel for ett år siden. Derfor var det jo en selvfølge at jeg måtte legge igjen et lite spor av Tix i årets sesong også, sier Haukeland i en pressemelding fra Universal Music Norge.

Jeg måtte legge igjen et lite spor av TIX i årets sesong også.
Andreas Haukeland, artist

26-åringen bygget sin karriere på russemusikk i starten. – Det var ingen som ville slippe meg inn, så jeg måtte bare ta min egen plass, uttalte han nylig til Budstikka. 

Karrieren skyter nå virkelig fart: I januar la han ut billetter til en konsert som ble utsolgt på 26 sekunder og i 2019 hadde han hele tre låter som gikk rett til topps i Spotify Norge. Han er i tillegg en av låtskriverne bak «Sweet but Psycho» med Ava Max, som i forrige uke ble kåret til «Årets mest spilte låt» av Musikkforleggene. 

70 uker på VG-lista

Haukeland har også blitt kåret til Årets Artist på NRJ Awards, og spilt en rekke konserter i Norge og Sverige – inkludert VG-lista på Rådhusplassen i fjor. Han har også vært Idol-dommer. 

Gjennombruddet kom med russelåten Sjeiken i 2015, skrevet til Stabekkbussen med samme navn og med TIX sin lillebror Mathias som bussjef. I 2016 kom det første, og hittil eneste, albumet «Dømt og berømt» en samling russelåter fra samme år. 

På coveret dukker TIX for første gang opp i signaturlooken: Ulvepels, solbriller og pannebånd. 

Albumet ble slaktet i VG, men ble liggende over 70 uker på VG-lista.

Et vendepunkt

I 2018 slapp TIX megahiten «Shotgun», hans første singel utenfor russesegmentet. I fjor kom «Neste sommer», en sang «farmor på 70 år kan synge» og som var skreddersydd for TV-programmet «Allsang på grensen».

Den nye og mer stuerene profilen handler ikke om å tilpasse seg et bredere marked, mener han. 

– Nei. Jeg har aldri laget låter for å provosere, jeg har aldri laget låter som bevisst skulle være grove. Men jeg utvikler jo smaken min. Jeg blir lei av ting og jeg tilpasser meg trender. Det er gøy å synge om sex et par ganger, men for mye blir teit. 

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.