Skip to main content

Bærumsdirigent klar for kveldens Maestro-finale

Dirigent Cathrine Winnes bor på Gjettum med sine to døtre. 

Foto: Kristina Sahlén

Dirigent og tobarnsmor Cathrine Winnes fra Gjettum sitter i juryen i Maestro på NRK. Nå gleder hun seg til kveldens finale. 

Åtte personer, kjent for alt annet enn å dirigere, har ledet 54 topptrente musikere i Kringkastingsorkesteret gjennom syv episoder.

 I kveld søndag, sendes finalen direkte fra H3 Arena på Fornebu. 

– Det er veldig spennende det som skjer før sending. Da koker det av energi her ute, sier dirigent Cathrine Winnes (42) fra Gjettum, som er en av tre dommere i dirigentkonkurransen. 

I dag blir det klart om det er youtuber Herman Dahl eller komiker Vidar Magnussen som blir kåret til Maestro etter at Helén Vikstvedt, Adam Schjølberg, Anne Marie Ottersen, Silya Nymoen, Admiral P, og Faten Mahdi Al-Hussaini er ute av konkurransen.

– Det gjør inntrykk på meg hvor bredt dette programmet slår, og hvor mange som følger spent med. Vi i dommerpanelet møter folk på gaten, eller på flyplassen, som forteller at de aldri har tenkt noe særlig på klassisk musikk før nå, men at dette er både morsomt, spennende og lærerikt, forteller Winnes. 

– Som å kjøre rally

– Vi har blitt fortalt at hjemme i stuene luftdirigerer ungene til orkesteret på TV. I salen sitter alt fra youtubere til besteforeldre når vi går live. Det er jo for publikum vi holder konserter og kontakt med nye målgrupper er noe av det beste jeg vet, sier Cathrine Winnes. 

Hun forteller at dirigentenes forarbeid alltid er den største jobben. Da skal man lære seg alle stemmene for hele det store orkesteret. Konserten er kun en liten del av det.

– Det er mye analyse og memorering, i tillegg til det fysiske. Det er nok derfor dirigenter ofte blir veldig gamle, om de da ikke bukker under, fordi det er så hardt, smiler hun.

Hvordan oppleves det å dirigere et stort orkester, når alt klaffer?

Cathrine Winnes da hun vant Talentiadens publikumsfolkejurypris i 1997. Hennes hovedinstrument er saksofon, i tillegg spiller hun piano.

Foto: KARL BRAANAAS

– Stort sett er jeg bare veldig konsentrert. Det er som å kjøre rally – med mange hindre. Innimellom er det øyeblikk der det oppstår noe magisk og man kjenner at alt sitter. Jeg har ikke 100 prosents publikumsperspektiv, men er selv i action sammen med musikerne.

Startet i korps

Til vanlig er hun kunstnerisk leder for Blåsersymfonikerna i Stockholm og korpsmamma i Levre skoles musikkorps. Før jul dirigerte hun «Nøtteknekkeren» i Operaen, og nylig et stort verk på svensk tv. Hun har også noe nytt på gang som foreløpig er hemmelig.

Å spille i korps har vært så viktig del av mitt liv og barndom
Cathrine Winnes, dirigent

– Nå går det døgnet rundt, og overgår alt jeg har drømt om. Jeg er i en akselerasjon der det gjelder å holde mitt eget trykk oppe i møte med alt som skjer, sier Winnes, som startet karrieren i Snarøya skolekorps.

– Å spille i korps har vært så viktig del av mitt liv og barndom – både det trygge, hyggelige korpset og det som da het Bærum kommunale kulturskole. Jeg drasset med min tunge store saksofon fra Fürstlia ned til Bruksveien og tok timer hos Norges beste saksofonlærer, Ragnhild Holm, helt til jeg begynte på musikklinja på Rud, der jeg fikk henne som lærer.

Ble tv-serie

Nylig ble Winnes tildelt Komponistforeningens likestillingspris for 2019. Den fikk hun blant annet fordi hun har lett frem uspilt orkestermusikk laget av norske kvinner, som ble fremført under stemmerettsjubileet. 

Prosjektet ble vist i NRKs tv-serie «Hurra for jentemusikken» og dannet bakgrunn for tv-serien «She Composes Like a Man», der Winnes er programleder samt står bak idé og manus sammen med regissør Anders Lindstad. Serien ble sendt på SVT og NRK i fjor og nominert til prisen Rose d'Or.

Hun kom eksempelvis over et håndskrevet partitur av Signe Lund (1868-1950), som bodde en tid på Blommenholm og var en av grunnleggerne av Komponistforeningen. 

Den nazivennlige komponisten Signe Lund ble ikke spilt etter krigen. 

Foto: Nasjonalbiblioteket

– Hun var på feil side under krigen og ble spilt mye før og under krigen både av Oslo-Filharmonien og Harmonien i Bergen. Etter 1945 ble hun fratatt sine statsborgerlige rettigheter og forsvant fra offentligheten. Vi måtte lage nye noter fra det håndskrevne partituret.

Ba om silkefront

Etter hvert oppdaget Winnes at hennes tidligere pianolærer Amalie Christie (1913–2010) fra Jar var en aktiv motstandskvinne som ble boikottet av NS-regjeringen under krigen. 

– Da tenkte jeg veldig på hva Amalie Christie hadde sagt om hun hadde visst at jeg løftet frem Signe Lund. Jeg ble lettet da jeg fant et opprop, der Christie tok til orde for tilgivelse og vern av kunsten til de som hadde valgt feil side under krigen. I stedet for en isfront, ba hun folk velge en silkefront, sier Winnes.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.