Undertegnede var til stede under Asker symfoniorkesters jubileumskonsert i Asker kulturhus torsdag 27. oktober.

Multisalen var fylt opp til siste sete, og forventningene til det ambisiøse programmet med Rakhmaninovs pianokonsert nr. 2 og Brahms symfoni nr. 4 var store.

Med tidligere suksesser i Vardåsen og Østenstad kirker så vi frem til hvordan dette utmerkede amatørorkester ville mestre oppgaven.

Allerede fra første tone i åpningsnummeret, Trygve Madsens Konsertoverture, skjønte man at dette kom til å bli en tung ferd.

Som så ofte tidligere – dårlig tilrettelagte konsertsaler med dårlig akustikk må ta skylden for at musikerne måtte slite ekstra mye.

Når man sitter på et podium som er innrammet av tunge tepper fra gulv til tak, og et lokale hvor akustikk neppe har blitt vektlagt, blir et meget viktig element borte for musikerne: muligheten for å høre hva de andre rundt deg spiller.

Når alle toner dør i samme sekund som de slippes, dør også all flyt i fremførelsen. Det hele får et stakkato lydbilde.

Jeg er ingen ekspert på området, men når alle kan høre at noe meget vesentlig mangler, burde det være åpenbart å fokusere på hvorfor.

Et viktig element for kunstmusikken er jo de akustiske forholdene i konsertsalen. Når disse åpenbart står til stryk, forsvinner en viktig og meget betydningsfull del av lydbildet.

For å si det brutalt: Multisalen i Kulturhuset egner seg overhodet ikke til konserter med klassisk musikk. Ei heller for andre musikkformer.

Når ordfører Conradi står frem og hyller orkesteret i en nydelig tale, «glemmer» hun å nevne disse forutsetningene. For det må jo være et kommunalt ansvar å legge til rette for at en sentrumsnær konsertsal har de beste forutsetninger.

Disse negative kommentarer til tross: Musikerne i Asker Symfoniorkester gjorde som best de kunne. Den tunge bør de hadde lagt på seg selv, med Rach 2 og den kravstore symfoni nr. 4 av Brahms, ble løst tilfredsstillende, men jeg er overbevist om at resultatet hadde blitt så mye, mye bedre om konserten hadde blitt lagt til en av kirkene.

Det er å håpe at Asker kommune ser hvilket ansvar den har med å legge til rette for bedre akustiske forhold i sentrumsnære konsertlokaler.

Les også

Suksess for Asker Symfoniorkester