Skip to main content

God start for mote-gründere

GRÜNDERE: Lene Holmen-Jensen (til venstre) og svigerinnen Rikke Holmen-Jensen står bak det nye klesmerket «elle&il», som spesialiserer seg i basisplagg for kvinner.

– Vi har fått en start vi bare kunne drømme om, sier Rikke (32) og Lene Holmen-Jensen (31) fra Bærum.

 

De er svigerinner og småbarnsmødrene bak klesmerket «elle&il» som nå skyter opp på motehimmelen i rekordfart.

– Vi bestemte oss for å tørre og satse 110 prosent. Nå har vi fått en start vi bare kunne drømme om, sier Lene Holmen-Jensen.

På Stabekk og Hosle jobbes det nå nærmest døgnet rundt.

For halvannet år siden bestemte de to seg for å satse alt på egen kleskolleksjon. Denne består av singleter, t-skjorter og langermede gensere, såkalte basisplagg, og har blitt hyllet av stylister, bloggere og moteblader over hele landet.

Rives bort

Rikke og Lene har alltid hatt en drøm om å skape sin egen arbeidsplass.

Etter at de var ferdig på Dønski og Eikeli, har de tatt utdannelse og fått lang erfaring fra klesbransjen. Rikke har startet opp SuperDry Norge, og Lenes jobber som siviløkonom.

– Vi bruker kvelder og helger og alle ferier til dette. Vi må bruke mye tid på å bygge opp merkevaren. Selve navnet indikerer også at vi etterhvert vil satse på en herrekolleksjon, forklarer Rikke.

«elle&il» betyr «henne og ham» på fransk.

Så langt, før varene er ute i butikkene, strømmer bestillingene inn via internett, og jungeltelegrafen har satt inn støtet. Gründerne har hele tiden ønsket å bruke nettverket rundt seg.

– Det er et bevisst valg å bruke venner og bekjente som modeller, som har forskjellige kropper og stil. Vi ønsker ikke syltynne modeller som nesten ser syke ut, sier Rikke.

Ray Kay på laget

Da damene oppdaget at superregissøren Ray Kay (Reinert K. Olsen, red.anm.) likte bildene deres på Instagram, bestemte de seg for å ta kontakt med ham. Ray Kay er fra Haugesund, men har fast base i Los Angeles, og er en av verdens mest populære musikkvideoregissører. På kundelisten hans står blant andre Justin Bieber, Lady Gaga og Beyoncè.

– Vi sendte ham en e-post da han tilfeldigvis var i Norge. Vi møtte ham et par dager senere, sier Lene.

Nå står Ray Kay som fotograf på flere av bildene i katalogen for vår/sommer-kolleksjonen 2015.

– Det handler om å tørre, det skader jo ikke å spørre, sier Rikke.

Heies på

Damene bak merket «Fleischer Couture», Maja Mejlænder Fleischer og Thea Sundhell fra Bærum, som spesialiserer seg på eksklusive vinterklær for kvinner, kjenner til «elle&il». At moteblader og bloggere anbefaler det nye merket, mener de har stor verdi for det nystartede selskapet.

– Dette er den beste formen for markedsføring. Bloggere og motemagasiner har stor makt og det de anbefaler går ofte rett hjem hos målgruppen, sier Maja Mejlænder Fleischer.

De har følgende råd til Rikke og Lene Holmen-Jensen:

– Spør og bruk folk rundt deg! Venner og bekjente synes det er gøy å hjelpe til. Og man sitter ikke alltid på den beste kompetansen selv, sier Fleischer.

Også Tone Damlis stylist, Line Langmo fra Snarøya, har fått med seg det nye merket.

– «elle&il» møter en bred målgruppe, og plaggene deres er klassiske og kan brukes i alle aldersgrupper. Bra basisplagg får man aldri nok av, sier hun.

 

Les flere artikler