Det var en spent Nikki Schei som gikk i møter i Bærum rådhus torsdag kveld. Tidligere på dagen ble det kjent at Miljøpartiet De Grønne (MDG) i Oslo gikk i forhandlinger med Arbeiderpartiet.
Schei har klare forventninger til resultatet.
– Jeg håper inderlig dette vil bety at de planene vi kjenner for ny E18 vil bli skrinlagt. Det har jeg også troen på at vil skje. Det er såpass mye bevegelse i Venstre og Ap nå. Jeg tror ny E18 i den form vi kjenner er historie, sier han.
LES OGSÅ: Venstre hopper av Asker-forhandlingene
Vil beholde tre felt
Schei sitter som gruppeleder for Miljøpartiet de Grønne i Bærum. Partiet endte med en oppslutning på 6,3 prosent etter valget, som betyr at tre representanter i Bærum kommunestyre. I tillegg sitter Schei i fylkestinget for MDG.
– Uansett hva som skjer i Oslo vil det legge føringen for den lokale politikken og politikken som blir ført i fylkestinget opp mot Oslopakke 3, sier han.
LES OGSÅ: Tror Oslopakke 3 vil bestå til tross for bråk om ny E18
– Helt bak mål
– Mange påstår og spør om MDGs ståsted til ny E18. Vil dere at noe skal gjøres med veien i det hele tatt?
– Selvsagt. Det trafikkaoset vi har i dag er helt bak mål. Og ideen om å gjøre noen samlede grep er viktig. Ikke minst for Sandvika. Der møtes både vei- og kollektivtrafikk, og byen vil bli et enda viktigere knutepunkt når Ringeriksbanen kommer. Vi ønsker å åpne Sandvika mot sjøen, og på nåværende tidspunkt mener vi at en tunnel ved Sandvika er den beste løsningen, sier Schei.
– Det er også en rekke av- og påkjøringsfelt som må endres for at vi skal unngå de flaskehalsene vi sliter med i dag, legger han til.
LES OGSÅ: Eivind hadde ikke syklet på 23 år – tirsdag syklet han til jobb
– En illusjon
– Deres har sagt at dere vil «slanke E18». Hva betyr det?
– Det handler om at vi ikke vil øke biltrafikken inn til byen. Vi ser for oss ett felt til kollektivtransport, ett felt til privatbilisme og ett felt til to-pluss-kjørerne og yrkestrafikken. Det er en illusjon å tro at Stortinget skal bevilge penger til både storstilt kollektivutbygging og nye veier. Derfor må vi prioritere, og vi vil prioritere førstnevnte. Men så lenge skinnene ikke er på plass, må vi gi bussen gode muligheter.
– Hva med tunnel på Høvik?
– Det har vi ikke tatt stilling til ennå.
Schei påpeker at MDGs mål er å gjøre Oslo til Europas grønneste hovedstad.
– Nå er jeg meget spent på å høre utfallet av forhandlingene i Oslo. Med stor M, sier han.