Likevel venter vi fortsatt på at første spadestikk blir tatt. Ja, fortsatt finnes dem som forsøker å så tvil om hvorvidt Fornebubanen noensinne blir bygget. For alle som lenge har arbeidet for banen var det derfor all grunn til å juble da det denne uken ble tatt et viktig skritt i retning fullfinansiering av prosjektet.

Med den avtalen som onsdag ble inngått mellom Akershus fylkeskommune og grunneierne, har nå åtte grunneiere forpliktet seg til å bidra med totalt 2,5 milliarder kroner. Obos er desidert største bidragsyter med 1 milliard, mens Selvaag skyter inn 500 millioner og Aker et sted mellom 250 og 300 millioner.

Bakgrunn: Fornebubanen: Har spikret over 2 milliarder fra grunneierne

– Vi er veldig godt fornøyd med avtalen. Den er helt avgjørende for utviklingen av Fornebu. Vi synes vi bidrar med i overkant mye, men det er noe vi lever godt med, sier Daniel K. Siraj, konsernsjef i Obos.

Hadde alle hatt samme holdning, ville trolig arbeidene med Fornebubanen vært i gang for lengst. Bærum kommune har bidratt med sitt; både i form av rask regulering av traseen på Bærums-siden og ikke minst i form av vedtaket om å heve taket på antall boliger på Fornebu til 11.000. Uten dette vedtaket ville det aldri latt seg gjøre å innkassere de grunneierbidragene som ble avtalt sist onsdag.

Oslo har hengt etter, og gjør det fremdeles. Reguleringen trakk ut, og fortsatt foreligger ikke en endelig avklaring om bidraget fra grunneiere langs traseen på Oslo-siden. Det gjenstår altså å se om det lar seg gjøre å hente inn de 450 millionene som foreløpig er estimert.

Les mer på budstikka.no/debatt

Det store spørsmålet er likevel størrelsen på statens bidrag. Det var nærmest hallelujastemning da Erna Solberg, Siv Jensen, Trine Skei Grande og Knut Arild Hareide troppet opp på den gamle flyplassen i mai 2013 og lovte at bare de vant stortingsvalget det året, ville staten ta halvparten av regningen for Fornebubanen.

Det ble ikke satt noen makspris eller tatt forbehold om prisvekst, og løftet ble gjentatt i den blåblå regjeringsplattformen.

Vi forventer derfor at staten nå tar ansvar og innfrir sitt løfte, selv om det innebærer at det statlige bidraget blir 8 og ikke 5–6 milliarder kroner.

Les også:

Forventer at staten nå blar opp 8 milliarder

Ulne formuleringer fra regjeringshold bidrar ikke til annet enn vann på mølla for dem som forsøker å stikke kjepper i hjulene for banen. Bilister er allerede ment å bidra med milliarder i bompenger. Ytterligere heving av satsene er politisk utopi, og andre finansieringskilder finnes ikke. Vi tror det er så enkelt som at Fornebubanen står og faller med statens bidrag.

Budstikkas lederartikkel fredag 7. juni 2019