– Hva med å redusere de titusenvis av konebiler som putrer innenfor Oslos bygrense?

SKEPTISK: Hårek Elvenes (H) er skeptisk til å endre reglene for bompasseringer, og frykter det kan sette Oslopakke 3 i fare.

SKEPTISK: Hårek Elvenes (H) er skeptisk til å endre reglene for bompasseringer, og frykter det kan sette Oslopakke 3 i fare.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Dette er en kronikk skrevev av Høyres Hårek Elvenes.

DEL

BAKGRUNN: Bomringen har jubileum - 25 år med kronerulling

I flere tiår hadde hovedstadsområdet vært sulteforet med veiinvesteringer.

Stemoderlig behandling av trafikkproblemene i hovedstadsregionen var en villet politikk. Stortinget betraktet osloområdets trafikkproblemer som områdets eget problem. Det var politisk mer lønnsomt å satse på samferdsel der det sto færre velgere bak hvert stortingsmandat enn i vårt område.

Slik trumfet den politiske lønnsomheten den samfunnsøkonomiske lønnsomheten.

På slutten av 1980-tallet kjempet transportsystemet i Oslo- og Akershus mot dødskrampen. Noe måtte gjøres. Staten kunne man ikke sette sin lit til.

Fremsynte politikere i Oslo og Akershus tok skeia i egen hånd.

Slik oppsto spleiselaget mellom staten og bilistene. Bomstasjonene ble kassaapparatet som gjorde vei i vellinga. Oslopakkene var løsningen.

Fortsatt står vi overfor store trafikkproblemer som må løses. Staten har fortsatt å slepe beina etter seg. Men etter regjeringsskiftet er det blitt nye toner. Høyr-/Frp-regjeringen vil at staten skal ta et større ansvar i finansieringen av samferdselsprosjektene i hovedstadsområdet.

LES OGSÅ:

Betenkt over bompenge-utspill fra Oslo Høyre

Nær to av tre biler må parkere

De politiske forlikene bak Oslopakkene er skjøre. Dagens politikere har et ansvar for at forlikene ikke skal gå opp i liminga.

Godt politisk håndverk kan fort bli satt overstyr dersom man blir for kreativ i pengeinnkrevingen. Det er vært enighet om at bomavgiften skal være en avgift for å styrke finansieringen av nye samferdselsprosjekter. Og vi vil trenge bomstasjonene i fremtiden for å kunne finansiere både vei- og kollektivtrafikkutbygginger. Man skal ikke klusse for mye med opplegget for bomstasjonene og oslopakkene før man igjen er på bar bakke.

Det er ingen tvil om at Oslo har høy forurensing på enkelte dager knyttet til biltrafikken. Det må tenkes nytt.

Men over natten å belemre bilistene som er nødt til å passere bomstasjonene med nye astronomiske bomavgifter er en provokasjon.

Hva med å redusere de titusenvis av konebiler som putrer innenfor Oslos bygrense?

Hva med å ha magemål å benytte differensierte avgifter som ikke utløser det svarte i hvitøyet hos befolkningen?

Vi har antagelig bare sett begynnelsen på en mer miljøvennlig bilteknologi. Og det har skjedd raskt. Jeg er teknologioptimist og tror at vi innen få år vil få ned forurensningen gjennom elbiler, hybridbiler og petroleumsfrie biler. Vi ser det allerede.

Men inntil teknologien har brakt oss i mål må vi belage oss på at de på enkelte dager i enkelte områder av Oslo kan bli kjøreforbud. På de dagene er avgjørende viktig å forsteke kollektivtilbudet.

LES MER: NAF-leder steiler over bompengeøkning

Artikkeltags