Eventyrseilas tur-retur Canada

LANG FERD: Denne flåten er nå på vei til Cambridge Bay i Canada. Ledet av Jan Wanggaard. FOTO: TORE GURIBY

LANG FERD: Denne flåten er nå på vei til Cambridge Bay i Canada. Ledet av Jan Wanggaard. FOTO: TORE GURIBY

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Et eventyr er i ferd med å skrives. Sist helg dro et lite skip og en stor flåte ut fra Vollen. Første mål for reisen er Cambridge Bay i Canada. Der skal skipet «Maud» løftes om bord på flåten, og så starter returreisen til Vollen.
Går dette bra, vil polarskuta til Roald Amundsen bli en del av det maritime museumsmiljøet i Vollen. Et eventyr som startet med en stor tanke og som for alltid vil binde seilskuter, Vollen og Amundsen tett sammen.
Fra før av ligger polarskutene «Gjøa» og «Fram» ved Sjøfartsmuseet på Bygdø. Tusener av besøkende ser hvert år de flotte skipene.
Maud-prosjektet er lokalt, fra ende til annen. Tandberg Eiendom har tatt initiativet og finansierer prosjekter. Jan Wanggaard og ekspedisjonen «Maud returns home» skal hente polarskuta og få henne sikkert hjem til Vollen.
Reisen til Canada tar cirka en måned. Deretter skal skipsvraket over på flåten og ligge der og tørke til neste år. Så vi har god tid til å forberede hjemkomsten til Vollen.
Det er ingen selvfølge at «Maud» kommer velberget til Vollen. Men det er trenede og sjøvante karer som nå har startet den strabasiøse og risikofylte ferden forbi nordspissen av Storbritannia via Island og Grønland, til Nordvestpassasjen og så endelig til Canada og Cambridge Bay. Syv karer er om bord i fartøyet som trekker flåten.
Det er sterke bånd som knyter «Maud» til Vollen. Hun ble bygget av Christian Jensen i perioden 1916–1917. 120 fot lang, 40 fot bred og med en vekt på 392 tonn. Kaldt vann og is er hovedårsaken til at «Maud» fortsatt er i en slik forfatning at hun kan hentes hjem.
Et «Maud»-museum vil bety noe ekstra både for Vollen og Asker. Et moderne museum vil binde en stolt og farefull fortid sammen med dagens idylliske kystperle.
Det er dristig å ha satt seg som mål å hente hjem skuta. Imponerende er det også at det bak prosjektet står en Asker-familie som vil bruke store midler på å dokumentere vår polarhistorie og minnet om Roald Amundsen.
Mange har gitt Asker et maritimt preg. Båtbyggerne langs fjordkanten. Personer som Jan Herman Linge og Erik Bye; de sto begge sjøen og Asker nær. Og nå altså Jan Wanggaard og polarskuta «Maud». Vollen har vært gjennom et hamskifte de senere årene. Moderne infrastruktur og boligbygging har ikke tatt fra stedet egenart. Snarere er det slik at Vollen nå virkelig forsvarer å bli nevnt som en av perlene langs Oslofjorden. Om mindre interesse for Vollen blir det ikke når «Maud» en gang legger seg til ro der.
«Det er ingen selvfølge at «Maud» kommer velberget til Vollen.

Artikkeltags