Frykter kaos i trafikken på Høvik

SPENT: – I sommerhalvåret er det kø hver eneste fredag når folk reiser til hyttene sine. Jeg er virkelig spent på hvordan det blir etter kollektivfeltet utover på E18 kommer, sier Anders Kirkhus, som har bodd i Markalleen side 1992.

SPENT: – I sommerhalvåret er det kø hver eneste fredag når folk reiser til hyttene sine. Jeg er virkelig spent på hvordan det blir etter kollektivfeltet utover på E18 kommer, sier Anders Kirkhus, som har bodd i Markalleen side 1992. Foto:

Beboere i Markalleen våger ikke stole på forsikringene om at nytt kollektivfelt på E18 ikke gir mer trafikk.

DEL

Årets lokale nyhetsnettsted - prøv oss i 2 mnd for 99 kroner

Anders Kirkhus har bodd i Markalleen siden 1992, og har daglig utsikt til ettermiddagstrafikken gjennom veien. Han mener trafikksituasjonen er blitt merkbart verre.

– Selv på helt vanlige hverdager kan trafikken stoppe opp ved rundkjøringen ved St1-stasjonen. Biler som kjører Markalleen har vikeplikt for dem som svinger av E18 ved avkjøringen på Høvik, forklarer han. Til tider kan køen snike seg langt nedover veien. Halve Markalleen er full av stillestående biler.

Kirkhus har sett biler, som har satset på å spare tid på å kjøre Markalleen fremfor E18, foreta en u-sving og sette kursen tilbake til motorveien etter å ha møtt køen.

LES OGSÅ: Nye tider for bussen på E18

Hver eneste fredag

– I sommerhalvåret er det kø hver eneste fredag når folk reiser til hyttene sine. Jeg er virkelig spent på hvordan det blir når kollektivfeltet utover på E18 kommer, sier han.

Markalleen er klassifisert som en fylkesvei. Ifølge Kirkhus ble den bygd samtidig med ny E18 for å gjøre den nye motorveien avkjørselsfri. Statusen som fylkesvei gjør at Markalleen ikke kan få lavere fartsgrense enn 50 km/t.

Det er kommet ønske om at bommen i Markalleen også bør senkes i ettermiddagsrushet når kollektivfeltet på E18 er på plass. Statens vegvesen mener dette ikke er nødvendig.

De tror at de som fortsetter å kjøre bil, primært vil velge E18 vestover. Det vil si at trafikken og sikkerhetsproblemene på parallellveinettet i Bærum ikke behøver å bli større enn i dag

Byggingen av ny E18 får konsekvenser for Markalleen. Nå er det vedtatt at strekningen fra Lysaker til Ramstadsletta, inkludert Høviktunnelen, skal bygges i én etappe, slik det opprinnelig var forutsatt. Men løsningen som ble presentert etter at man i Oslopakke 3-avtalen i fjor vår ble enige om at første byggetrinn skulle avsluttes på Strand, falt innbyggere i Markalleen og Professor Kohts vei tungt for brystet.

LES OGSÅ: Elbilistene ønsker ikke frislipp i kollektivfeltet

E18-trafikk på lokalveier

Den innebar at trafikken som i dag kjører av og på ved Strand i stedet skulle benytte av- og påkjøringer ved Lysaker eller Høvik. Og for å komme dit måtte ferden gå via de smale lokalveiene Markalleen og Professor Kohts vei.

Denne løsningen er nå forkastet, etter råd fra Statens vegvesen.

Dette er Markaleen

  • Går fra Kveldsroveien på Stabekk ved byggevarehuset Ragnar Næss (Montér) forbi Professor Kohts vei og Michelets vei til Høviksvingen ved Høvik stasjon.
  • Det meste av veien ble anlagt i forbindelse med ny E18 i slutten av 1950-årene.
  • Gjennomgangstrafikk i Markalleen har i en årrekke vært et problem.
  • Det ble besluttet å stenge for gjennomkjøring i rushtiden, og skilt ble satt opp. De viste at veien var stengt mellom klokken 7 og 9.
  • Mange bilister ignorerte skiltingen. Beboere klaget over ulovlig gjennomkjøring i stor fart.
  • I august 1990 satte Statens vegvesen opp tidsstyrt bom for å stanse den ulovlige gjennomkjøringen.

Ingen beregninger

Statens vegvesen har ikke gjennomført egne trafikkberegninger av effekten på lokalveier i Bærum når E18 går nytt kollektivfelt.

Både Professor Kohts vei, Markalleen og Sandviksveien kan merke endringer i trafikktilstrømningen om ettermiddagen når et av feltene utover på E18 mandag reserveres for kollektivtrafikken.

– Vi har ikke gjort trafikkberegninger, men vi har gjort registreringer av trafikk på disse veiene nå i forkant og kommer til å følge grundig med på hvordan trafikken går her etter innføring, forsikrer seksjonsleder Marita Birkeland i Statens vegvesen, region øst.

Syklistene er blant dem som har ytret ønske om at bommen i Markalleen også må benyttes i ettermiddagsrushet.

Mye mer trafikk

Nestlederen i Syklistenes Landsforenings lokallag i Asker og Bærum, Morten Kerr, har påpekt at det i Markalleen ikke er sykkelfelt i det hele tatt.

– Når kollektivfeltet på E18 utover åpner, er vi redd for at det blir veldig mye mer trafikk på småveiene parallelt med E18, uttalte Kerr tidligere i måneden.

Artikkeltags