Skal gjøre Norge sprekere i nytt TV-program

PUSH UPS: Her trener du brystmuskulaturen. Bruk en benk eller noe opphøyd hvis du synes det er for tungt å ta de fra bakken. Ha skulderbreddes avstand på armene og beveg deg opp og ned med sterk og stabil kropp.

PUSH UPS: Her trener du brystmuskulaturen. Bruk en benk eller noe opphøyd hvis du synes det er for tungt å ta de fra bakken. Ha skulderbreddes avstand på armene og beveg deg opp og ned med sterk og stabil kropp. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Gjennom elleve søndager i vinter skal Bærums-jentene Hedda Kise og Anne Marte Sneve vise det norske folk hvordan de kan få et gladere liv med mer overskudd.

DEL

Les alt innhold på Budstikka.no – 99 kr for to måneder.

Bla i toppen av artikkelen for å se flere bilder.

– Fedme og overvekt er et problem som øker, og vi håper å motivere folk til å ta grep om sitt eget liv, sier personlig trener, Anne Marte Sneve.

I morgen starter TV2s nye livsstilsprogram «Sporty: Gjør livet lettere». Der har Hedda Kise og Anne Marte Sneve fulgt ti personer og hjulpet dem med å legge om livsstilen sin totalt på bare ti uker.

Redaksjonen tok utgangspunkt i treningsportalen tv2sporty.no der bedrifter kan melde inn sine ansatte. Tanken bak er at man tilbringer mye tid på jobben, så hvis man skal få en livsstilsendring til å vare, så må man få med seg alle kollegaene på prosessen. Bedriftens ansatte blir delt inn i lag som konkurrerer for å motivere til å yte sitt beste.

Ble plukket ut

Før programmet ble butikkjeden Meny plukket ut. Ti av bedriftens ansatte har fått med seg ti kollegaer hver på laget sitt, og har foruten Anne Marte og Hedda blitt fulgt av kostholdsekspert, lege og psykolog på vei til et sunnere liv. Hedda Kise legger vekt på at slanking og vekttap ikke har vært prioritert.

– Det er ti mennesker med ti utfordringer. Noen av deltagerne slet med angst, kroniske smerter og depresjoner før innspillingen startet, men er nå kvitt plagene sine. Et annet eksempel er en av deltagerne som lenge har slitt med diabetes type to, men som nå er symptomfri, forteller Hedda.

Les flere treningsartikler på Lyst.

Programmet blir en konkurranse hvor de ti deltagernes lag konkurrerer om en tur til Italia sammen med tidligere sykkelproff Dag Otto Lauritzen. I hvert program viser hvert lags ti uker sammen med teamet fra TV2, og vinneren kåres i det ellevte og siste programmet.

– Folkene som er med på programmet kunne vært naboen din, eller til og med deg. Mange vil nok møte seg selv når de ser programmet, og vi håper det kan gi folk en aha-opplevelse, sier Anne Marte.

Føler seg bedre

Grunnen til at det var ansatte i dagligvarebutikker som ble plukket ut til programmet tror jentene er at disse personene gir et godt representativt bilde av det Norge sliter med.

– Alle deltagerne sier de har det bedre. Folk som har levd et lite aktivt liv, sier nå at en dag uten aktivitet er utenkelig. Og barna deres forteller at foreldrene har mye mer energi til å være med dem å leke. Det er nesten det aller flotteste, sier Hedda Kise.

Hun forteller også at det nesten var en umulig ¿oppgave å kåre en vinner blant lagene, men at valget til slutt falt på et lag som gjorde en eksepsjonell innsats.

– De som ikke vant har sagt til oss at de ikke er bitre fordi de ikke vant turen til Italia. Den største gevinsten er at de har fått et bedre liv. Flere skulle ønske de hadde gjort det samme for 20 år siden, forteller Hedda.

Den statlige anbefalingen til fysisk aktivitet er minst 30 minutter hver dag. Og det er ikke vanskelig å få til ifølge Anne Marte. Et enkelt sted å begynne er å bruke kroppen som transport.

Fikk svulst

I 2007 fikk Hedda Kise påvist svulst på hjernen. Under behandlingen og i lengre tid etter lå hun mye i sengen og ble i dårlig form. Da hun tok på seg jobben som programleder for et program som skal få folk i form, syntes hun at hun selv måtte være i ganske god form. Hun fikk hjelp av Anne Marte til å komme i gang igjen med treningen. Hun er glad for hjelpen hun har fått og anbefaler andre som trenger hjelp med å komme i gang å kontakte en personlig trener.

På grunn av hennes helsetilstand må treningen tilrettelegges etter dagsformen. Hedda har alltid vært aktiv og i god form, og er glad for å endelig være tilbake i aktivitet etter sykdommen som førte til lite mosjon i fem år. Dagene er travle, men hun legger inn en treningsøkt når hun kan og er i form til det.

– Jeg trener mye i ferier. Jeg var en tur i New York, og da sørget jeg for å trene litt hver dag. Det samme gjorde jeg i Syden i høstferien med barna. Jeg kommer til å bruke juleferien til å komme ytterligere i form, og etter hvert nå kjempeformen som jeg var i før jeg ble syk, forteller Hedda.

For henne har det vært viktig å skynde seg langsomt, men de fleste kan komme i knallform på bare ti uker, hvis de gjør det på riktig måte.

Les flere nyheter fra Budstikka.

Artikkeltags