Skip to main content

Usikkert om «skrekkstrekket» blir sikret

GØY PÅ TUR: Morten Skauge (t.h.) moret seg på tandemsykkel med tidligere Høyre-politiker Stig Olai Kapskarmo. De som sykler strekningen hver dag synes ikke det er like festlig.

Ny og større motorvei er løsningen for å øke sikkerheten for syklister mellom Sandvika og Lysaker, mener Høyre-politiker.

Morten Skauge (H), leder av hovedutvalg for miljø, idrett og kultur i Bærum kommune, deltok mandag på konferansen «Næringsliv på sykkel», i regi av Telenor.

Skauge syklet til konferansen, med representanter fra kommune, nærings- og foreningsliv på slep. Turen gikk fra rådhuset i Sandvika via Lysaker til telegigantens hovedkontor på Fornebu.

LES OGSÅ: – Burde syklet i rushtiden

Strekningen mellom nettopp Sandvika og Lysaker går under navnet «skrekkstrekket» og beskrives som en av landets farligste veistrekninger for syklister.

– Jeg er mest bekymret for at jeg skal sykle på denne, svarte Skauge på spørsmål om han gruet seg til turen.

Høyre-toppen siktet til den elektriske tandemsykkelen han var plassert på for anledningen.

LES OGSÅ: Her kommer det nye gang- og sykkelveier

Peker på fylket

Hensikten med konferansen er å stimulere til at flere pendlere sykler til jobb.

– Et sted å begynne er kanskje å sikre at det ikke er farlig å sykle til jobb?

– Det er et helt opplagt at det er behov for utbedringer på denne strekningen. Men det er helt avhengig av fylkeskommunen og staten. Det er de som har ansvaret for henholdsvis vei og bevilgninger, svarer Skauge.

EKSPERT: Trond Berget, arkitekt i Asplan Viak.

Dette kjennetegner sykkelulykker i Asker og Bærum  

Men fylkesordfører og partifelle Anette Solli (H) har uttalt at det er uaktuelt å bygge sykkelfelt på strekningen før en eventuell E18-utbygging.

Den er forespeilet å være ferdig i 2023. Tidligst.

LES OGSÅ: Asker-syklist fløyet til sykehus etter stygg velt

– Må vente

– Solli har sagt at vi må vente med ekspressykkelveien, som planlegges som en del av ny E18. Parallelt må vi jobbe med å utbedre deler av strekningen.

– Hva gjør dere for å få fylkeskommunen til å prioritere det arbeidet?

– Det viktigste vi gjør er å jobbe for å få på plass ny E18, svarer Skauge.

Høyre-politikeren fikk ti minutters taletid under den drøyt fem timer lange konferansen, hvor én time var satt av til mingling.

Da snakket han blant annet om Bærums handlingsplan for sykkelveinettet og sykkelstrategien som skal føres i pennen i løpet av 2017.

LES OGSÅ: Syklet rett i bommen

Delegasjonen fra Bærum besto av blant andre Trond Berget, arkitekt i Asplan Viak og ekspert på sykkelplanlegging. Berget mener flere av løsningene på strekningen fra Sandvika til Høvik er direkte livsfarlige.

– Det skjer få ulykker på denne strekningen i forhold til hva man skulle forvente, sier han.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.