– Der har du Falketind, og der ligger Trollveggen og Svalbard!

Norrøna-sjef Jørgen Jørgensen fra Jar peker mot stilrene møterom med glassvegger, fargerike møbler og storslåtte naturfotografier. De er oppkalt etter klesprodusentens konsepter, som igjen er inspirert av Norges naturperler. Utenfor de store industrivinduene kan en så vidt høre brusingen fra Lysakerelva og Fåbrofossen.

– Store deler av bygget er opprinnelig et gammelt sagbruk fra 1860-tallet, så vi synes det var tøft å få frem gamle industrielementer, forteller han.

VED FOSSEN: Flere av rommene vender mot Fåbrofossen. Det hvite bygget tilhører Norrøna. FOTO: TRINE JØDAL

LES OGSÅ: Betongdrøm på Snarøya

Ville reflektere personligheten til Norrøna

34 år er gått siden den siste papirarbeideren forlot Granfos bruk, som ligger på Bærum-siden av Lysakerelva. Siden da har Mustad Eiendom omgjort området til næringsarealer på til sammen 60.000 kvm.

Forrige måned flyttet Jørgensen og hans 80 ansatte inn i et av de gamle fabrikkbyggene etter 27 år på Hvalstad. Selskapet hadde vært på jakt etter nye lokaler lenge, og ønsket noe sentralt.

– Vi har gjort dette løftet på grunn av to ting. Det ene er at vi ønsker et så bra arbeidsmiljø som mulig, og det andre fordi vi er et selskap med fokus på design og funksjon. Vi ville ha noe som reflekterte personligheten til Norrøna, sier Jørgensen.

VELKOMMEN: Interiøret matcher Norrønas klesbutikker, med svarte og hvite vegger og betonggulv. FOTO: TRINE JØDAL

Oppussingen startet for fullt i 2014. Lokalene hadde stått tomme i fem år, og var relativt nedslitte. Men bak den 80-tallspregede kontorstilen skjulte det seg en rekke arkitektoniske kvaliteter.

Sammen med arkitekt Gunhild Eide fra Bios Arkitekter har Jørgensen jobbet med å få frem kvaliteter fra byggets opprinnelse. De avdekket flere av de originale teglsteinsveggene og konstruksjonene, og satte inn høye vinduer i industristil. Betonggulvet og det synlige tekniske anlegget i taket forsterker det røffe uttrykket de ønsket å oppnå.

MODERNE SYSTUE: De åpne lokalene gjør at det er lettere å kommunisere på tvers av avdelingene, ifølge de ansatte. FOTO: TRINE JØDAL

– Vi lot de tekniske føringene være synlige for å unngå for lav takhøyde, forklarer Eide.

I tillegg har de skåret ut enkelte dekker for å få dobbel takhøyde. Ved å male rørene og bjelkene i samme farge som taket og veggene ser det renere ut. Vegger og tak er malt i svart og hvitt, i likhet med interiøret i Norrønas kles-butikker.

– Interiøret danner et tøft bakteppe for kjernen, som jo er klærne, forteller Eide.

Fokuset på fossen har dessuten vært viktig. Kantinen, møterom og flere av kontorene vender mot den og de grønne omgivelsene.

– Elven var jo starten på industrien i sin tid. Kontoret skal inspirere til kreativitet, sier hun.

Bekkestua-arkitekten har utformet en rekke kontorer, og ser klart en sammenheng mellom det fysiske arbeidsmiljøet og produktiviteten.

– Jeg opplever det som veldig viktig. Det påvirker oss hele tiden.

1431675511360.jpg

SOSIALE SONER: Lokalene består av flere soner hvor de ansatte kan slå av en prat. FOTO: TRINE JØDAL

LES OGSÅ: Se hva interiørarkitekten gjorde i eget hjem

Åpent lokale skaper bedre flyt for de ansatte

De ansatte ser ut til å være enige. Bak en symaskin, i et luftig rom, blir vi møtt av en dame med turkis hettegenser og et stort smil. Eva Hesserud Bjersne fra Bekkestua har jobbet som produkttekniker for Norrøna i over 17 år, men etter at hun og kollegene flyttet inn i den nye systua føler hun nesten at hun har byttet jobb.

– Innimellom tenker jeg bare wow! Det føles som om jeg er på utflukt på et heftig sted, og jeg tenker at jeg må «tilbake» på jobb igjen, ler hun.

Bjersne er omringet av høye hyller med fargerike tekstiler, avanserte laserskjærere og symaskiner. Det er her prototypene blir til. En glassvegg skiller systua fra designernes kontor. Like ved ligger et catwalk-rom og et showrom hvor de nyeste kolleksjonene vises frem.

ORIGINALT: Mye har vært gjort for å få frem kvaliteter fra byggets opprinnelse, som de originale teglsteinsveggene. Fargerike møbler varmer opp det uttrykket. FOTO: TRINE JØDAL

Det Bjersne liker best med de nye lokalene er overgangen fra ett rom til et annet. Ettersom arealet er relativt langstrakt, er etasjene inndelt på en kreativ måte.

– Jeg liker at det er delt inn i ulike nivåer. En rører seg på en annen måte enn i tradisjonelle kontorbygg, sier hun.

– Vi er avhengige av god kontakt mellom avdelingene fordi arbeidet flyter inn i hverandre, legger Jørgen Jørgensen til.

Samtidig har det vært viktig å gi folk mulighet til å jobbe i fred. En god miks av åpne rom, møterom og stillerom har vært sentralt.

– Og en egen kantine for de ansatte – med skikkelig lunsj. Det er viktig for miljøet, sier sjefen.

I tillegg til økt trivsel og produktivitet håper Jørgensen at den nye plasseringen like ved Lysaker stasjon vil endre de ansattes transportvaner.

– Målet er at alle som kommer hit skal reise miljøvennlig innen 2017. Nå er det 73 prosent som reiser miljøvennlig. Jeg er optimistisk.

FORNØYD SJEF: Jørgen Jørgensen har eid og ledet familiebedriften Norrøna siden 2005. FOTO: TRINE JØDAL

LES OGSÅ:  Pusset opp fra bunn til topp