Skip to main content

40 år på smale spor: Koster klart til årets mest populære minitogtur

Driftsbestyrer Olaf Wiegels og trafikksjef Arvid Bredsten klargjør skinner og kjøretøy før årets viktigste helg for den nå 40 år gamle Lommedalsbanen: Julekjøringen. Her kjører forsvarets diesellokomotiv fra 1942. 

Foto: Knut Bjerke

Fredag børstet dugnadsgjengen snø av Lommedalsbanen: I helgen er det klart for årets minitoghappening. 

I år er det 40 år siden de første sporene ble lagt for museumsbanen i Lommedalen, i 1979. 

Olaf Wiegels (76) fra Rykkinn var der den gangen – og han står der nå, på det som er kvelden før kvelden for de frivillige som står bak Lommedalsbanen. Lørdag og søndag inviterer museumsbanen til julekjøring. 

I fjor løste 2.000 personer billett tur-retur Smutterud, en smalsporet tur til glede for både jule- og jernbaneentusiaster. 

Lavest på rangstigen

Når diesellokomotivene brøler gjennom granskogen, fullastet med familier, dunker også hjertet til primus motor Wiegels ekstra hardt. 

– Det er en stor glede, det. Det vi har skapt her, er et levende museum. 

Slik så det ut da de første smale sporene ble lagt ned for Lommedalsbanen i 1979. 

Foto: OLAF WIEGELS

Den pensjonerte jernbaneingeniøren har elsket tog siden han som barn satt på sofasetet fremst i Kolsåsbanen og lot som om han var lokføreren. 

Med Lommedalsbanen hegner han om historien han mener rager lavest på den museale rangstigen: anleggs-, industri- og forsvarshistorien. 

– Rallaren og sluskens historie, ledsaget av brennevinslangere og skjøger, sier Wiegels. 

I skogen nå i helgen kommer bare nisser. 

Slik pleier det å se ut når tog fulle av familier kjører i nisseskogen med Lommedalsbanen. 

Foto: ANETTE OSKAL

Frivillighetseksperter

På et år har Lommedalsbanen 6.616 besøkende, tredje mest blant Museene i Akershus' Asker og Bærums-portefølje. I anledning Frivillighetens dag, som var nå på torsdag, kan nevnes at ingen får så mye ut av årsverkene som Lommedalsbanen, hvor omtrent alt av arbeid utføres av ubetalte entusiaster. 

– Uten frivillige, ingen Lommedalsbane, sier avdelingsdirektør Per Olav Torgenesskar i MiA. 

Han håper også nye generasjoner pensjonister kunne tenke seg å mekke tog i skogen. Dagens dugnadsgjeng vet hva de gjerne skulle kunne friste med: En vintervarm verkstedhall. 

Om julenissen lurer på hva de ønsker seg.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.